Waar gemeente, UWV en Belastingdienst falen

Onze jongste zoon kreeg een brief. Van de Belastingdienst. Brieven krijgen is voor jonge mensen in het algemeen al vrij bijzonder. De enige afzenders zijn overheden, lijkt het; een teken aan de wand als het gaat om vooruitgang.

Het bijzondere aan de brief, zo bleek, was dat hij blijk gaf van een méédenkende Belastingdienst. Nu vind ik dat de Belastingdienst het echt niet zo slecht doet als de media, lui als die zelf zijn, het afschilderen. Effe achterom kijken, een jaar of twintig, is voor veel ‘journalisten’ te veel werk, te moeilijk of komt niet eens meer óp in hun hoofd. Maar de stappen die zijn gezet, zijn enorm. Niemand hoeft meer in maart in de stress te schieten vanwege ‘de blauwe envelop’ en het werk wat dat betekent aan stapels en stapeltjes papier doorspitten. Nog afgezien van die vage angst een aftrekpost te hebben gemist.

Deze brief was niet zó. Onze zoon werd er op gewezen dat hij mogelijk in aanmerking kwam voor belastingaftrek, zo had de dienst zelf geconstateerd. Daar wilden ze hem even op wijzen.

Mijn eerste reactie was lovend. Mooi dat ze dat doen, zeg. Dat vind ik nog steeds (en ik realiseer me plots dat ik niet weet of de betreffende zoon ook áctie ondernam. Ook zo’n generatiedingetje). Mijn tweede reactie was heftiger en vooral gepikeerd.

In 2012 kwam ik voor een periode van 38 maanden in aanmerking voor WW. Dan word je – in tal van eerdere blogposts te lezen – geïncorporeerd in het systeem UWV. Dát een ecosysteem noemen is teveel eer – ook omdat dat hele ‘ecosysteem’-spreken pseudo-biologisch determinisme weerspiegelt. Je wordt onderdeel van en UWV beheerst en bepaalt je leven, op papier. De grootste grap is dat je conformeren aan die wensgedachte van het UWV meteen de ban opheft en je een enorme vrijheid biedt: de sufferds dóen namelijk niets.

Kijk, en dát is kwaadmakend.

Met dat hele UWV heb ik alweer een poos niets te maken. Ik ben vrij. Ik ben freelancend NUG’er (Niet-Uitkerings Gerechtigde: bedacht door de flapdrol van het jaar …). In die periode ben ik er achter gekomen dat iedere UWV-afhankelijke zich goed moet realiseren dat het UWV je helemaal niet helpt, maar uitsluitend en alleen een bureaucratisch apparaat is. En dat bedoel ik precies zoals Weber dat ooit muntte: een soort enorme boekhoudmachine met mensen als radertjes. Zelfs het geld dat dat systeem rondpompt ten behoeve van reïntegratie en scholing is verspild geld dat terecht komt bij adviseurs, trainers en andere geldruikende wolven.

Wat UWV dus niet doet, is húlp bieden van enige vorm. Menselijk contact was een soort enge droom (alhoewel de ik-heb-makkelijk-prater Thissen nu (weer) beweert dat Werk.nl menselijker moet worden). Uítstroom was de natte droom en tot die tijd was conservering de oplossing. Conserveren door middel van regels en nutteloze trainingen Hoe Leuk Ik Mijn CV Op. Eenmaal ‘uitgestroomd’ moet er een zucht van verlichting door UWVgelederen zijn gegaan, óók als die uitstroom naar ‘niets’ was (want dat zijn NUG’ers: statistisch en financieel onzichtbaren).

Als ze een klein beetje empathie hadden gehad bij het UWV, als ze ook maar íets hadden opgestoken van hun peperdure trainingfaciliteit Klantvriendeljkheid, dan hadden ze, net als de Belastingdienst, moeten informeren.

Weet jij dat er een regeling bestaat die Middeling heet? Ik hoorde er het afgelopen half jaar pas van. Het is een regeling van de Belastingdienst die inhoudt dat bij grote inkomensverschillen over een periode van drie jaar de inkomstenbelasting kan worden gemiddeld. Bij grote inkomensterugval gaat dat om substantiële bedragen. Wel moet de aanvraag binnen drie jaar na de laatste definitieve belastingvaststelling zijn ingediend. Voor heel veel WW’ers – vaak ouderen die uit de duurderde functies werden gewerkt – een interessante optie.

Maar niet dat het UWV je daar op wijst, terwijl zíj de club zijn die het leven van de WW’er (menen te kunnen) beheersen. Voor iedere stap en scheet is toestemming van hen nodig en dus verwacht je dat zij je ook goede begeleiden en informeren. Niets van waar. Niemand die je hier op wijst.

Ik was te laat. Althans, ik had een trio jaren waardoor ik zo’n €550 terug had kunnen krijgen. Nét te laat. Een tweede trio was weer wel mogelijk. Maar dat ging over €200. Mooi meegenomen, hoor. Maar het voelt toch alsof je €350 door de neus is geboord.

Door de zichzelf zeer klantvriendelijk vindende club UWV (echt citaat:  “In januari 2008 mocht het als eerste overheidsbedrijf ter wereld het prestigieuze COPC-certificaat ontvangen,dit is een besturingsmodel specifiek voor contact centers. Het behalen van dit certificaat is typerend voorUWV Klantencontact, het werkt volgens duidelijke procedures en stelt de klant voorop. Die willen we in één keer antwoord op de vraag geven, onze missie is daarom ook: UWVraag beantwoord.” En ja, dat vet is echt door het UWV zelf gebruikt)

Dan zetten we het zelf maar weer recht. Hier kun je narekenen of Middeling jou iets oplevert. Dóen!

schermopname-60

Geef een reactie

