Zeuren!

De samenvatting: ik hoop van harte dat er veeeeeeel meer mensen gaan ‘zeuren’.

‘Stop met zeuren. Ga hardlopen’. Een poster met die strekking hangt in de kleedkamer. Het blijkt die overdrachtelijke druppel te zijn voor mij. Hoezo, zéuren? Dat woord komt me de keel uit. Het wordt mij veel te veel gebruikt.

Zeuren doen kinderen (en politici ook wel), eigenlijk is zeuren niets anders dan drammen, dóórdrammen. Het woord zeuren heeft niet voor niets een negatieve connotatie. Iemand van zeuren betichten, is een goede manier om iemand ‘weg te zetten’; als klein kind, als negatieveling, als vervelend.

Die aanpak zie ik geregeld. Maar wat er zo ongelooflijk fóut aan is, is dat iedere criticaster wordt neergezet als een zeur. Zoek maar eens op Twitter (met de voorwaarde: taal=NL) op het woord ‘zeur’. In veel van de gevallen wordt ‘zeur’ gebruikt als discussiestopper

  • Wat is en blijft Pechtold toch een zeur! Weinig inhoudelijke bijdrage en snapt niets van dubbele paspoorten toestanden.
  • wat zeur je dan? je hebt nog steeds een keuze.
  •  Nee, ik zeur ook niet of wel. Geef alleen mn mening?:)
  • Het was een livestream; Als je internet hebt, kon je dus gewoon kijken. Wat zeur je nou man?

Meestens wordt het woord gebruikt als alternatief voor ‘klagen’. Maar het gaat mij nu om zoiets als dat derde citaat: zeuren = eigen mening geven.

ppywwfetgs-8

Het is een plaag die in het Nederlands rondwaart, mogelijk zelfs in Nederlánd: het manipuleren. Uiteraard hebben ‘we’ er een eufemisme voor (en anders in elk geval een uitweg door te beweren dat buitenlanden dit uitvonden): framing. Ik wil best bekennen dat ik het lafhartig taalgebruik vind. Noem het beestje bij de naam: je manipuleert. Het heeft ook onkiese trekken van het op de man spelen, de ad hominem drogreden.

Dát is wat mij zo dwarszit. Als je er eenmaal op gaat letten, zie je ze veel: kromme redeneringen, waarin drogredenen een centrale rol spelen. Soms onbedoeld omdat de spreker het zelf niet doorheeft. Ik denk dat ik me er zelf ook wel aan bezondig. Maar de echt storende zijn die welke bewust worden gebruikt, om de ander te beschadigen. Dan wordt de ‘zeur’ niet een ‘zeur, die herhaald over hetzelfde begint’, maar een tegenstander die mogelijk een pijnlijk punt aanstipt en die op deze manier wordt geframed.

Dát is de reden dat ik hoop dat er veeeeel meer wordt gezeurd. Dat mensen zich uitspreken en zich niet direct laten belemmeren door gevoelens van een persoonlijke aanval als ze worden afgeschilderd als ‘zeur’. Laat het je sterker maken. Je opponent verzwakt en moet z’n toevlucht nemen tot zwaktebiedingen. Je wint. Zeur door!

Geef een reactie

