Ik ken

Ik ken een Syrische vluchteling en een geboren Leidenaar, een hoogleraar en een schoonmaker, een werkloze en een gepensioneerde, een geesteszieke en een chronisch somatisch zieke, een bluffer en een bescheiden mens, een rijke en een arme, een man en een vrouw, een oudere en een jongere, een sombermans en een optimist, een schrijver en een prater, een acteur en een muzikant, een ambtenaar en een loonslaaf, een denker en een doener.

Ik ken ook een Marokkaan en een Turk, een vreemde vogel en een gemiddeld mens, een onbetrouwbare en een integere, een lange en een korte, een kale en een met haar, een risiconemer en een risicomijder, een Molukker en een Surinamer, een kinderjuf en een ouderenverzorger, een docent en een schrijver, een kunstenaar en een gebruiker, een journalist en regisseur, een theatertechnicus en een lid van de SER.

En dan zijn er nog de chauffeur en de fietser, de UWV’er en de werkzoekende, de teleurgestelde en de hoopvolle, de mantelzorger en de professional, de kletskous en het stille water, de homo en de hetero, de wraakzuchtige en de vergevingsgezinde, de dove en de slechtziende.

Ik ken ze echt allemaal, en meer.

En als ik naar ze luister, word ik wijzer. Als ik naar ze luister, vraag ik me af of we wel genoeg luisteren. Seriéus luisteren en gevarieerd luisteren. Want ze vertellen allemaal hun eigen verhaal, allemaal evenveel waard.

Eigenlijk ben ik wel heel erg trots op mijn gevarieerde netwerk van kennissen en vrienden.

Geef een reactie

