Wat vind jij? Regels volgen, of niet?

Ik zat fout. Zij hadden alle recht te doen wat ze deden. En toch schuurt het. Wat denk jij?

De situatie, zo neutraal mogelijk voorgesteld:

ik rijd met een invalidenbusje een straat in waar ik aan het eind schuin een soort pleintje wil oversteken. Dat mag niet, want aan het eind van de straat geldt een doorrijverbod. Van de kant van de weg trekt plots een auto op die me de weg blokkeert. Remmen. “Handhaving” staat er in grote letters op de zijkant. Ik gebaar schuin over te willen steken. Geen sjoege, anders dan dat één van de drie of vier handhavers uitstapt en me vraagt of ik niet weet dat dat niet mag, want er geldt hier…… Of ik een ontheffing heb. Nee, dus (waarom eigenlijk niet?). Op de opmerking dat ik een rolstoelpatiënt vervoer, reageert-i niet. Volledig níet. Nummer twee stapt uit. Dat wordt niets en de tijd dringt. “Ik draai al” en de heren stappen in, rijden weg, maar blijven traag rijdend wachten om te zien of de bus echt draaide.

Er zijn een paar dingen die me dwars zitten. Dingen die me, realiseerde ik me zojuist, een stuk duidelijker maakten waarom (sommige) mensen omgaan met elkaar zoals ze doen.

Het belangrijkste is mijn gevoel dat de heren niet in staat waren van regels af te wijken. Het is één van de allerbelangrijkste instrumenten van een street level bureaucrat: afwegen en aanpassen.  Dat konden ze niet, wilden ze niet, durfden ze niet, mochten ze niet: déden ze niet. Dat komt over als volslagen desinteresse in de ander. Sterker, ik merkte dat ik vanaf dát moment het hele stelletje bekeek als hersenloos. Het maakte ze geen klap uit wáárom iets gebeurt. Het mag niet, en regels zijn regels.

Pas achteraf bedacht ik me dat ook het voor de bus zetten van hun auto eigenlijk over de schreef gaat. Ze stonden echt vóór de bus, dwars op de weg. Nu rijden deze busjes – ik weet het, soms tergend – langzaam, want in een rolstoel zwiep je van links naar rechts bij kuiltjes en verkeersdrempels. En om als arrestatieteam je auto daar nu voor te gooien. Eigenlijk te gek voor woorden.

Dat gebrek aan inleving of luisteren, leidde ertoe dat ik met de bus terug moest en van die ‘pittoreske’ Leidse stegen door: smal en hobbelig. En een langere weg. In afstanden en vervoercomforttermen: een vijf keer langere weg, meer brandstofverbruik, meer gevaarzetting – als zo’n busje de steeg inrijdt, kan er geen fiets lang – en vooral een geschud en gehobbel voor de rolstoeller. Mijn afweging: een heel slecht alternatief.

Als ik het van mezelf mag zeggen: ik ben een bedaard mens, niet makkelijk op te fokken als ik met de bus rijd. Maar ik ben wel verbaasd over die eerste reactie van mezelf (die inmiddels al weer een uurtje of twee weg is). Ik snapte niet dat die ‘handhavers’ niet konden begrijpen waarom ik die illegale twintig meter koos. Dat ze dat niet eens wilden weten.

Dat heb ik een paar maanden geleden ook meegemaakt toen ‘de gemeente’ ‘illegaal geparkeerde fietsen’ kwam weghalen. De ene fiets na de andere werd ingehaald. Maar op basis waarvan eigenlijk? Toen ik dat vroeg, werden de heren chagrijnig en kwamen ook zinsnedes voorbij als “we kunnen zelfs uw fiets bij u voor de deur weghalen als we willen” en “houd toch op, anders bekeur ik u ook nog”.

20120424-195656.jpg

Ik begin steeds beter te snappen waar ‘het geschreeuw tegen elkaar’ uit voorkomt. Deels zal het onmacht zijn, deels een gebrek aan opvoeding, maar als ik me de geluiden voor de geest haal in de trant van ‘die BOA’s zijn gewoon machtswellustelingen, mislukte politieagenten’ begin ik me af te vragen of niet ook ‘frustratie’ een oorzaak is. Een gevoel niet gehoord te worden, maar meteen op je nummer gezet.

Gelijk hebben, en gelijk krijgen. Gelijk opeisen. Het is net zoiets als ‘recht op vrije meningsuiting hebben’ en daarvan wel of niet gebruik maken. Níet gebruik maken als dit soort jongens zo bezig is? Nee, het probleem zit echt veel dieper dan het luxe ‘je hóeft niet te reageren’.

Geef een reactie

