Die rare elektrische auto

Elektrisch rijden lijkt me een prima plan. Niet dat ik het geld heb om een nieuwe auto aan te schaffen en tweedehands zijn ze er nog niet echt. Voorlopig blijft het dus wachten op de armeluis oplossing. Maar dan heb je wel een mooie verschuiving van het probleem. Waar ooit duizenden auto’s zelf hun energie moesten opwekken om te bewegen, is die energieopwekking nu geconcentreerd op één plek. Kijk, dáár moet je dan niet wonen, maar op andere plekken – in steden met name – wordt het wel leefbaarder. Milieubewust? Ik betwijfel het. Milieu kun je, denk ik, niet anders beschouwen dan als globaal systeem. Anders maak je de fout te denken dat iets wat op plek A gunstig uitpakt maar op B zeer veel ongunstiger tóch milieuvoordelig is. Dat is jezelf belazeren. En dan ken ik er nog wel een paar.

Maar op plaatselijk niveau is het een interessante ontwikkeling, met voor- en nadelen. Tot nu heb ik aan ‘elektries voortgedreven apparaten’ één belangrijk nadeel ontdekt: je hoort ze zowat niet. Ineens zijn ze er, zeker als je van achteren wordt benaderd. Dat wordt nog een uitdaging, een dingetje, wennen. Als ik mezelf als standaard verklaar, dan is het zo dat je in het verkeer enorm veel doet op je gehoor (óók op je gehoor). Vooral bij moeilijk overzichtelijke situaties is het handig om ook te kunnen hóren of er een auto of bromfiets aan komt.

De Scherpzinnige Lezer zal het zijn opgevallen. Dit gaat op voor voetgangers en fietsers. Automobilisten maakt het geen klap uit. In de meeste auto’s bevind je je inmiddels in een afgesloten wereld waarin (haast) geen buitengeluid binnendringt (of je hifi supersurround superbass geluidsinstallatie overstemt). Dat, overigens, is een waarneming die de moeite waard is eens vast te houden: als iemand over ‘verkeer’ praat, wat bedoelt hij dan? Auto’s? Zijn de langzame verkeersdeelnemers eigenlijk ook in beeld?

Maar goed. Het is iets anders wat me nu intrigeert.

In Leiden verschijnen laadpalen voor elektrische auto’s. In elk geval een verbetering ten opzichte van één, twee jaar geleden toen je links en rechts verlengsnoeren over straat zag liggen. Nu staan er ordentelijk laadpalen, meer en meer en mét officiële borden. Kijk, dát bevreemde me. Want wat zeggen die borden eigenlijk?

We kunnen een boom opzetten over de parkeerdruk in de sociaal-economisch zwakkere wijken tegenover de welgestelde wijken. Dat doen we maar niet. Wat ik wel zie, is dat de laadpalen niet ‘vooral in zwakkere wijken’ staan. Niet vreemd, want naast kosten speelt ook een andere maatschappelijke opstelling een rol. Milieubewust zijn, kost geld en is voor sommigen een luxe. Dat je met geld veel – heel veel en steeds meer – kunt kopen, is een gegeven. Van duurder maar gezonder voedsel tot de ‘afkoop’ van de gang naar een rechter.

Duurzaam%20-%20Overschie%20laadpaal-4

In dat plaatje passen ook de laadpalen. Want wat ik zie, is dat de laadpaalplekken worden gebruikt als gereserveerde parkeerplaatsen. Ofwel, onder het mom van ‘milieubewust vervoer’ zijn er plots mogelijkheden gekomen om je auto gegarandeerd vlakbij – voor? – je huis te parkeren. Want wie haalt z’n elektrische auto weg als hij is volgeslurpt? Lekker laten staan. Het zou fraai worden als verbrandingsmotormensen dat zouden doen bij de pompen (hetgeen overigens zeer ónlogisch zou zijn, want de pomp is niet voor de deur te vinden): voltanken en blijven staan. Waarom kan een elektrische auto niet ook centraal worden opgeladen in oplaadparken?

Interessant is het onbedoeld neveneffect van de elektrische auto; dat de eigenaar wordt bevoorrecht en bevoordeeld. Niet alleen financieel, maar ook qua service. Dat gaat wel ten koste van anderen, want de gereserveerde oplaadplaatsen gaan ten koste van reguliere vrije parkeerplaatsen. Die voordelen komen echter niet willekeurig en in gelijke mate verdeeld over de samenleving terecht.

Iedere keer als ik langs zo’n laadplek kom, denk ik: waarom zou er eigenlijk niet een ‘gewone’ auto mogen parkeren? Op dit moment is het een soort verkapte gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (en díe zijn nog aan mensen gekoppeld en niet aan de machine). Heel raar eigenlijk, want indirect worden veel meer automobilisten gedupeerd dan er voordeel hebben. Een nieuwe variant op klasse-behandeling?!

One thought on “Die rare elektrische auto

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s