Wijkparkeergarages

De wijk in Leiden is een echt jaren zestig/zeventig ontwerp. Zo’n beetje de tijd waarin ook de Bijlmer wordt bedacht en Hoofddorp nieuwbouwt. Het zijn wijken uit tijden waarvan je je toen, én nu, afvroeg waar de bewoners waren gebleven in het ontwerpproces. Dat heeft ook alles te maken met de massaliteit. Het zijn geen ‘organisch gegroeide’ binnenstadswijken, maar planmatige, uit de grond gestampte. In Leiden hebben we er zelfs meer dan één, maar de ergste zijn de twee grote stadsuitbreidingen Merenwijk en Stevenshof.

Wat zijn díe lelijk. De nieuwere Stevenshof zelfs lelijker dan de Merenwijk. Alsof er niets is geleerd. Onwaarschijnijk lelijk grijze baksteen die intens triestheid uitstraalt, zelfs als de zon schijnt. Met als kers op de taart: doodse huizenfronten aan de wijk doorsnijdende routes, omdat aan de straatzijdes ogenschijnlijk alles is geprobeerd om daar geen leven te laten zijn. Ik vind het er verschrikkelijk.

Nu valt over smaak heel veel te twisten. Overigens vind ik ons eigen huis ook geen schoonheidsprijs verdienen. Dat is nog uit de tijd dat projectontwikkelaars het aanbod bepaalden: slikken of stikken. Wat dat betreft, is het grandioos dat Amersfoort Kattenbroek ontwikkelde. Is het nóg veel mooier dat Leiden Nieuw Leyden heeft, want daar kocht je een kavel grond en was vrijheid van ontwerp. Niet dat dat nu een toonbeeld is geworden van haute architectuur, maar toch. De gevarieerdheid – die best wel uniforme trekjes blijkt te hebben – is prettiger, speelser dan in een ontworpen wijk.

Het is een ontwikkeling die pas een decennium, misschien twee, zichtbaar is (geworden): in die ‘vrije wijken’ zie je minder geparkeerde auto’s. Natuurlijk, een randvoorwaarde kan zijn dat eenieder een eigen autostalling moet realiseren, of er zijn collectieve parkeergarages. Maar eind van het liedje is dat ze niet dominant aanwezig zijn in dergelijke woonwijken. En waarom ook niet?

Iedere keer weer dat ik door de Merenwijk rijd, verbaas ik me over al die auto’s. Echt. Ze staan overal. De kleinste stukjes stoep worden benut om een auto te ‘parkeren’. Ook in die delen van de wijk die redelijk groen lijken te zijn, vormen auto’s een apart soort beplanting. Stukken voortuin zijn opgeofferd. Of ze staan, stijf tegen de erfafscheiding, op straat geparkeerd. De mooiste vormen, zijn die van mensen die auto’s blijkbaar kunnen ‘dwarsparkeren’, tussen een lantaarnpaal en een muurtje met 20 centimeter voor en achter. Bewonderenswaardig hoe ze dát voor elkaar boksten.

Maar het effect is wel dat de stad inmiddels is vergeven van de auto’s. Vergeven áán de auto’s. Want inmiddels is het vanzelfsprekend dat auto’s overal en nergens mogen worden geparkeerd: voor branduitgangen, poortjes, in bochten, op zebrapaden, fietspaden, stoepen in alle vormen en maten. In de Merenwijk heb je flats met enorme vlakken parkeerplaatsen. Omdat auto’s nu eenmaal geen haakse slagen maken, maar ronde bochten, zijn er dus ook halfronde stoepen. “Parkeerplaats!” De grovere misbruikers zijn daarnaast de automobilisten die korte doorsnijdingen door een perk of iets dergelijks ook maar meteen tot parkeerplaats bombarderen.

Binnen de kortste keren woekert de auto in het stadslandschap.

Bij mij in de buurt valt het (nog!) mee. Maar wat mij iedere keer weer verbaast, is dat de bewoners zelf het blijkbaar geen enkel probleem vinden. Ze doen er in elk geval niets tegen (omdat ze hun eigenbelang daarmee kunnen schaden inderdaad). Ik geloof in dit soort gevallen ook geen bal van zelfregulering. Die discipline kunnen we helemaal niet opbrengen.

Erken dat dan ook. Begin niet met repressie via een vergunningenstelsel. Als het niet lukt en halfzachte ellende dreigt of ontstaat, verbied dan ook rigoureus álle geparkeerde auto’s. Letterlijk en figuurlijk kinderachtig: “dan krijgt níemand iets”. Wijkparkeergarages. Tientallen in Leiden. Nog te bouwen. Parkeer dan allemaal daar maar, als je jezelf niet in de hand kunt houden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s