Hoe reclame paniek veroorzaakt

Ze verraste me volkomen. Zo eerlijk moet ik zijn. Maar ze zette me daardoor meteen ook weer aan het denken over het vanzelfsprekende. Iets waarvan ikzelf – nog steeds inderdaad – vind dat het continue ter discussie moet worden gesteld. Niet omdat het anders verbetering, vernieuwing of vooruitgang tegen houdt, maar vooral ook omdat er niets vanzelfsprekends ís in een continue veranderende werkeljkheid.

We moesten post uit de brievenbus halen. Het kostte al moeite uit te vogelen wélke. Iets met twee gelijke cijfers, maar 66, 88 of toch 77? En waar zit dan het sleutelgat? Da’s lastig te zien, zeker als je de logica van een brievenbussenwand in een flat kwijt bent. In de brievenbus vonden we alleen maar reclame; voor bouwmarkten waar ze heel zeker nooit slagboormachines uit de aanbieding zou gaan kopen. En twee van haar kabelaar.

Twee?!

Ach, zoals zo vaak, een voor haar en een met een mij vreemde naam. Met wel het juiste adres. Geadresseerde reclame.

“Kijk nou”, zei ik gedachteloos, “een folder met een verkeerde naam. Ook op uw adres.” De transformatie gebeurde binnen een honderdste van een seconde. Paniek, je reinste paniek in haar ogen. Ik was perplex. Een verkeerd geadresseerd foldertje…. Waar hébben we het over?

Over iets heel doms van mijn kant. Over iets heel vanzelfsprekends, iets waar je niet bij nadenkt en je ook geen seconde druk om maakt. Iets vanzelfsprekends… voor jóu. Niet voor een verwarde vrouw die nog net met moeite ‘zo lang mogelijk zelfstandig woont’.

Voor haar was dit een signaal. “komen er andere mensen in m’n huis wonen? Halen ze nu geld van m’n rekening? Hoe weten ze dat die mensen hier wonen? Die wonen hier niet! Ze hebben me al een keer meer dan €1000 proberen af te nemen met dreigbrieven. Toen heeft de buurvrouw gebeld dat ik er helemaal van in de war raakte.”

Meer dan een kwartier kostte het, voordat ik ‘r rustig genoeg vond om alleen achter te laten. Een beetje gerust gesteld. In de lift naar beneden twijfelde ik er eigenlijk niet aan dat ze naar de buurvrouw zou gaan.

Je vergeet het zo makkelijk. Kwetsbare mensen die van slag raken van voor ons doodnormale zaken. Als medicijnen ouderdomswanen over illegale (treiterige) bewoners van je huis hebben onderdrukt, ben je misschien niet meer bang naar huis te gaan. Het wil niet zeggen dat je stevig in je schoenen staat en niet makkelijk uit het lood gaat. Een verkeerde naam gecombineerd met jóuw adres duwt je zó over de grens.

Het zijn de fouten en onvolkomenheden die we nooit zullen uitbannen. Bij alles wat we doen als mensen maken we fouten. Wat mij wel bezighoudt, is de vraag hoe we omgaan met de gevolgen ervan. Hoeveel mensen in verwarring raken van berichten die ze niet plaatsen zoals de afzender het bedoelde. En hoeveel mensen alleen zitten met die verwarring.

One thought on “Hoe reclame paniek veroorzaakt

Geef een reactie

