Als dit ’s waar zou zijn ….

Eerst bekennen dat ik vanochtend vooral dacht: “Ja, Jan, je bent jarig. Dus is het 1 april en is dit niet echt waar”. Daarna heb ik wat rondgezocht op dat vermaledijde internet naar Leechbook. Dat bestaat. Het bericht in mijn krant is op 31 maart door andere media ook al gebracht. Vóór 1 april, dus, en zonder relatie met April Fool’s Day. Dus, tja. Klopt ‘t? Eerlijk? Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken. Maar dat naakt voor mijn blogpost geen klap uit, want dat gaat over iets naar aanleiding van het bericht.

Ik zal je eerst even de informatie geven die de De Volkskrant vanochtend bracht en de video die CNN – zij ook al?! – wegsopte van de universiteit van Nottingham. Het originele bericht uit Nottingham, inclusief uitgebreid artikel en de video vind je hier. Het De Volkskrantartikel:

Schermopname (10)

Wat mij zo veel plezier deed, is de vaststelling dat er blijkbaar iets gebeuren kan, mogelijk is, zónder dat dat direct (wetenschappelijk) verklaarbaar is. Als het bericht waar is, dan kijken we nu naar een situatie waarin mensen zónder een uitgebreid medisch-wetenschappelijk apparaat, blijkbaar proefondervindelijk, kennis hadden die wij, mét dat apparaat en alle daaraan verbonden kosten, níet hebben. Sterker, die MRSA-bacterie is door ons ‘úitgevonden’. Hoe gaaf is dat, als er werkende kennis bestaat die we niet kunnen beredeneren noch bewijzen.

ja, halló, dat weten we allang. Micro- en macrobioten, natuurgenezers en tinctuurgelovers zijn er al lang; en ze worden neergesabeld voor de medische stand en de sceptici. Klopt. Maar dat zijn moderne mensen. Mensen uit onze tijd. Mensen die zich verzetten tegen de chemisch-medische wetenschap. Maar de lol zou in dit geval zijn, ís in dit geval, dat de receptuur uit een volledig onverdachte hoek komt: een ver verleden. En het werkt!

Fascinerend toch?

Goed, ik ben niet van de empirische school die denkt dat we eerst alles moeten kunnen verklaren voordat het ook echt waar is, kán zijn. Liever stel ik vast dát iets werkt en dat er blijkbaar situaties zijn waarin we nog in het duister tasten als het over het begrijpen gaat. Daarbij moet ik wel bekennen dat ik dan niet bepaald denk aan de tinctuurdenkers, maar wel aan de stokoude kennis van natuurvolkeren. Hun kennis is vaak gebaseerd op een even solide ondergrond als de wetenschap: proefondervindelijk. Maar dus zónder begrip )of?!).

Heerlijk zou het zijn als die al eeuwen bestaande kennis brúikbaar blijkt te zijn. Het is in elk geval kennis die is gebaseerd op voorhánden zijnd materiaal en niet op geconstruéérde medicijnen. Het zou, wat dat betreft, een regelrechte bedreiging zijn voor die miljardenindustrie. Dus, tja…. hoe zou dát nu aflopen?, denkt de cynicus.

Geef een reactie

