It’s a Man’s Man’s Man’s world…… ?!

Sociologen hebben het al járen geleden onderzocht. Jij kent het verschijnsel vast ook wel, zij het misschien iets onbewuster: er bestaan mannen- en vrouwenberoepen. Of, wacht. Dat ‘beroepen’ is eigenlijk fout. Het gaat niet zozeer om het beroep als om de grootste gróep beoefenaren van dat beroep. En zelfs binnen een beroep verschilt het nog per functie. De boodschap? Dat een functie waarin veel vrouwen werkzaam zijn láger wordt gewaardeerd dan een met veel mannelijke beoefenaren. Pregnante voorbeelden in de tijd waarin ik dat moest leren was de oververtegenwoordiging van mannen als leidinggevende verpleegkundigen in een wereld van vooral vrouwen. Datzelfde deed zich voor in het onderwijs: de leiding van basisscholen waren de mannen, de onderwijzeressen deden het werk vóór de klas.

Om je het gras voor de voeten weg te maaien; ik deed (filosofie en) vrouwenstudies als bijvak en ben dus zwaar bevooroordeeld volgens sommigen. De verklarende relatie is volgens mij dat vrouwen in het algemeen al slechter worden beloond voor hun werk – nog steeds – en dat mannen daarom dergelijke functies vermijden; zij zijn meer op status en beloning gericht. Let wel op, hè, dit is is typisch meta-kennis. Die kun en mag je niet op individuen toepassen.

Maar je mag er wel mee spelen. Ofwel, als je denkt dat er in een bepaald beroep plots meer mannen of vrouwen gaan werken, dan zou je kunnen proberen te voorspellen wat dat beroep qua status zal gaan doen. Interessant, als je dat naast de overheidswens houdt meer vrouwen in technische beroepen te krijgen. Zou het salarisniveau dan ook gaan dalen? Of deze: het opleidingsniveau van vrouwen stijgt enorm snel, waardoor de onbalans waarschijnlijk gaat doorslaan naar ‘intelligente vrouwen en – in aantal: veel – dommere mannen’. Ik ben benieuwd of de stereotype verdeling tegen die tijd ook zal mee veranderen. Het lijstje hieronder is uit 2002:

nm_tab_4

Mannen.

En nu nemen we de keuken ook al over. Televisiekoks zijn vaak mannen (geweest) (ja, ja, er zijn ook vrouwelijke: de Two Fat Ladies waren mijn favoriet). Nu hebben onze Nationale Opvoeders, de marketingmaffia, ons huismannen ontdekt als onontgonnen gebied. Sinds een paar jaar is de sullige huisman die óoḱ kookt, getransformeerd in een krachtig type, iemand die stáát voor handwerk.

Weer datzelfde mechanisme: de mannen koken vooral de complexere recepten en/of op feestdagen, maar niet vaak de standaard ‘andijvie met gehaktbal’. Ter zijde, ik kook ook veel, maar mijn uitdagingen zijn nog steeds een rónde gehaktbal en de diverse soorten gebakken eieren in hun geheel omdraaien.

Mannen en koken. Inmiddels wisselen ook wij recepten uit. Uit mijn jeugd herinner ik me ondermeer jaren zestigbeelden bij de De Gruyter, in Rijswijk (Z.H.), waarin vrouwen recepten en verhalen uitwisselden. Een paar jaar geleden sprak ik al met collega’s over tips (een heel spannende: gesmolten chocolade? En een tikkie sambal!). Dat is eigenlijk nooit gestopt, realiseerde ik me het afgelopen jaar toen ik er een collega bij kreeg die (ook) veel kookt.

Sindsdien hebben we voor- en nadelen, en beschikbaarheid, van varkensreuzel besproken, zijn reizen naar België en Duitsland vanwege …. het voedingswinkelassortiment daar, en vorige week een gesprekje over pompoensoep. Deze:

Pompoen schillen, in stukjes snijden, koken bouillon (1 ltr.) en kokosmelk (blik), met een aardappel (of twee), een paprika, twee knofloken, twee uien. Twintig minuutjes, zo ongeveer. Helemaal fijnmalen, pureren tot soep. Klaar. Vlak voor opdienen lekker veel koreander toevoegen.
Maar dan be je er nog niet:
een uitje, met één (of twee) knoflook, één-drie rode pepertjes in stukjes en een grote hand (of twee) cashewnoten (gehakt) fruiten en garnalen toevoegen. Zo klaar.

Nu een bord nemen en soep opscheppen. In het midden een eilandje garnalenmengsel leggen. Lekkere klodder crème fraiche erbij, en naan. Mjammie.

Geef een reactie

