Melk een bejaarde uit

Het lijkt me toch een discussiepunt. Vandaar deze, enorm aangepaste, blogpost.

De eerste versie over deze affaire is een weinig subtiele. Ik zat thuis naar een factuur te kijken die m’n schoonmoeder kreeg voor ‘na alarm geleverde zorg’. Dat riep nogal wat negatieve emotie op, want die zorg was nu niet bepaald indrukwekkend geweest. Al snel wordt met de familie gebeld met de mededeling dat “mevrouw koorts heeft. Wat nu te doen?”. Dan sta je toch even naar de telefoon in je hand te kijken: wat nu te doen? Daarvoor ben je toch thuiszorg? Om te handelen. Bel de huisarts bijvoorbeeld.

Het is een overbekend probleem. Wat is een noodsituatie. Voor jou en mij zal dat ongetwijfeld iets anders liggen dan voor iemand van boven de 90. Je gammel voelen heeft op die leeftijd andere invloed dan bij een jongere. Je bent al slechter mobiel en dan voel je je ook nog ellendig. Als je dan klem komt te zitten op een toilet vanwege obstipatie is dat heel wél reden voor alarm. Als je net hebt gebraakt en je ellendig voelt, is dat uiteraard reden voor alarm. Je bent alleen en iedereen weet hoe kwetsbaar het oude(re) lichaam is. Als je gammel bent en licht in je hoofd, zijn de twintig passen naar de keuken te ver; en is vragen om een boterham ook reden voor alarm.

Dat is het verschil. Dat vergelijken met jongeren die dat allemaal wél kunnen, is stuitend dom; zeker voor een thuiszorgmedewerker. Helemaal onvoorstelbaar is de toevoeging “hier is het alarm niet voor. dat gaat geld kosten”.

En verdomd, er komt een rekening. Komisch genoeg kan per minuut worden gefactureerd – €0,19. Da’s inderdaad schijnnauwkerigheid, want alles gaat in veelvouden van tien. Hoe kwantificeerbaarheidsstreven tot pseudo-Kafka leidt. Je zou er vast ook zulke boeken over kunnen schrijven. Ik hoop echt dat die ook gaan komen.

De rekening zette me wel aan het denken.

Want hoeveel mensen betalen er wel niet voor een personenalarmering? Mijn schoonmoeder betaalt daarvoor rond de €20 per maand. Da’s dus zo’n €250 per jaar. Maar wat krijg je daarvoor terug? Wat is het geleverde product? Enig idee?

Bar weinig is het wat voor die twintig euro wordt gedaan. Feitelijk betaal je voor de beschíkbaarheid van het alarm. Gebrúik je het alarm, dan zal de gealarmeerde ook kosten in rekening brengen (tenzij het je buren of mantelzorgers zijn die het uiteraard graag en met liefde gratis doen). Word de thuiszorg gealarmeerd en sturen zij iemand, dan gaat dus die minuutsgewijze kostenteller lopen, en bellen ze jou ’s avonds laat voor advies. “Mevrouw heeft obstipatie, maar daar kan ik niets mee. Daar ben ik niet voor.” Even: 97, alleen, gehandicapt te noemen…. dan heeft obstipatie wel iets andere en vooral meer invloed dan bij jou en mij.

Ploffen kan ik als je je realiseert dat dat alarm de enige toegang is tot de thuiszorg. Koppelverkoop. Want op mijn vraag ‘maar als alleen de thuiszorg gebeldmoet worden, dan kan ze toch ook een voorgeprogrammeerd nummer bellen en zo die kosten besparen?’ kreeg ik als antwoord dat dat “niet kan, want men overal in het dorp en we kunnen niet op ieder telefoontje reageren”. Bijzonder: je kunt in Wassenaar, waar dit speelde, dus alleen gebruik maken van de (alarm)thuiszorg als je bent geregistreerd – soit – én je een alarmabonnement hebt. Kijk, en dat schiet mij dan in het verkeerde keelgat.

“Maar, Jan, je vergeet dat er een heel apparaat schuilgaat achter die alarmknop. Dat moet betaald.” Klopt, en als dat alleen op deze manier kan, zit er iets goed scheef in hun betaalmodeldenken. Het redeneert vanuit de organisatie en zijn kosten. Maar dit is zórg – dat ten eerste – en het lijkt er nu op alsof dit systeem als extra onvermijdbare toegangsdrempel wordt ingezet. Dat lijkt mij dus echt ethisch hartstikke fout.

Mijn schoonmoeder heeft ook een huisalarmsysteem. Dat alarmeert bij bijvoorbeeld te weinig beweging in huis. Dan komt er iemand kijken, want mevrouw kan wel iets zijn overkomen. Dat is misschien nog het leukste: alarm, thuiszorg en huis… allemaal dezelfde organisatie.

Geef een reactie

