Het moet gezegd.

Steeds vaker heb ik het idee dat we steeds meer geneigd zijn om de brij heen te draaien. Niet eens de hete brij, maar ook de sterk afgekoelde van een vel voorziene brij. He effect is een wereld die zo onecht als de pest is. Degenen die zich zorgen maken over de wereld van de social media die o zo oppervlakkig zou zijn, moeten eens goed kijken naar de ‘echte wereld’.

Vorige week stond ik met iemand te praten die tijdens dat gesprek de zin gebruikte “bijna had ik dat gezegd, maar ik heb me maar ingehouden”. Waarom?!, denk ik dan. Waarom zou je iets níet zeggen? Zeker niet als het gaat over zaken die jou dwars zitten, die jóu hinderen. Begin nu niet over normen en waarden, want daarvoor ben ik echt nog genoeg socioloog. Begin wél over de grenzen van die normen en waarden. Over zelfcensuur. Over angst. Jazeker, angst. Begin over normvervaging.

?!

Het is de leeftijd die een rol speelt, snap ik nu ik ouder word. Niet dat mijn gedachten principieel anders zijn geworden. Nee, het zijn de grenzen die je ouder wordend makkelijker overschrijdt, wetend dat ze feitelijk veel te belemmerend zijn. Meervoud grenzen is eigenlijk fout, vermoed ik; het gaat vooral om die ene waarin terechtwijzing een belangrijke rol speelt.

Waarom zou je níet mogen zeggen dat de eikel die met 60 kilometer per uur een smalle straat inrijdt géén eikel zou zijn? Scheld ‘m stijf. Laat weten dat-i een boerenlul en eikel is. Dat heeft geen zin?! Natuurlijk wel: het lucht jóu op en, belangrijker, anderen horen misschien dat ze dat zwijgen al die tijd voor instemming hebben gehouden. Wees de wijste? Da’s verdomme ook iemand keihard en heel duidelijk terecht wijzen.

Waarom zou je niet kunnen zeggen dat iets werkelijke verdomd lelijk is? Waarom zou je je niet bemoeien met die flapdrol die meent anderen in het openbaar te beledigen? Waarom zou je die snauwerige teringklant in de supermarkt niet mogen zeggen dat ze een omhoog gevallen viswijf is als ze denkt winkelpersoneel als een voetveeg te kunnen behandelen? Waarom zou je níet zeggen wat je vindt?

Goed, het is niet altijd even slim. Maar het lucht echt wel op; al die opgeblazen ego’s proberen lek te prikken. Vergeet dat geneuzel nu ’s dat we verstandig moeten zijn, als verstandig inhoudt je mond houden en over jezelf of anderen heen laten lopen. Kijk wel even of je niet te maken hebt met een doorgesnoven neanderthaler; die snappen héél weinig. Sites als Geenstijl en Dumpert hebben voorbeelden van dat ras, zodat je weet hoe ze er zoal kunnen uitzien.

bitchmoveklootzakje

Het is een soort van “Ja, maar….”gedrag. Dat schijnt ook niet te mogen, zij het dat niemand me uitlegt waarom dat niet zou mogen. “Ja, maar…” wordt min of meer ausradiert, weg gegumd. En da’s slecht. Da’s heel slecht. Het is slecht omdat het, net als dat verplicht positief denken, uitsluitend tunnelvisie en groepsdenken tot gevolg heeft. Godver-en, kritisch zijn, ‘Ja, maar…” zeggen, iets anders vinden: het is heel gezond, mits met mate gebruikt. Zoals alles.

Dat is wat me te binnen schoot toen ik zaterdag in de Leidse Breestraat naar dit pand stond te kijken, dat als winkel wit dichtgekalkt is en op de woon-/opslagverdiepingen gewoon staat weg te rotten. Leiden probeert wanhopig die straat te ‘upgraden’. Het lukt niet. De verdoemde fietsen staan weer overal, ondanks fietscoaches, een grote gratis fietsparkeerkelder. Het lukt niet; ook omdat er panden zoals dit zijn te vinden. Het uitentreure herhaald verhaal dat het goed gaat met de stad detoneert enorm met de zichtbare realiteit. Dan wordt het ongeloofwaardig, net als die normen en waarden en de handhaving.

Het lukt nóg niet, zullen we maar denken.

20150308-194705.jpg

Geef een reactie

