Verkeerde veiligheid

Een – bepalend – deel van mijn jeugd bracht ik door in een oorspronkelijk vissers-, jutters- en stropersdorp aan de voet van de duinen. Later ontdekt het welgesteldere deel van de samenleving de plek en confisqueert hem. Wassenaar als villadorp is geboren. En in dat dorp kwam ik op een dag een Landrover tegen met een meneer en mevrouw er in die zo vanuit het Britse platteland leken geteleporteerd, maar dan zónder modderspetten. Dat is dan zo’n ervaring waarbij ik denk: díe zijn gek. Maar als je dat doet in Wassenaar kun je bezig blijven, want opvallend onopvallend zijn, het moderne chique, is daar veelvoorkomend.

Het gekke aan de situatie is eigenlijk vooral het door die mensen uit z’n context trekken van zowel de auto als de kleding. Op het platteland zijn de Wellingtons en de wasjassen heel functioneel – in Wales en Schotland lijkt het wel permanent te regenen – maar in ons kikkerlandje wat overdreven. Overdone zouden ze daar zeggen. Maar goed, wellicht is het wel mode in bepaalde kringen. Daarvan ben ik slecht op de hoogte omdat het me niets interesseert.

De auto, weet ik nog, vond ik gekker. En in de loop der jaren ben ik dat vaker gaan denken.

Waarom, in vredesnaam, rijd je in een land dat grotendeels is geasfalteerd rond in een terreinwagen, alsof je ieder moment het het eigen vege lijf moet redden door je uit een beek te trekken met je voor-as-lier? Waarom zou je vier wielen moeten kunnen aandrijven als je eigenlijk nooit in een situatie komt waarin je die kracht nodig hebt? En het werd gekker toen de volgende generaties aan de haal gingen met ‘de Hummer’.

Die eigenaars zijn van het pad af. Die rijden in voertuigen rond die niet eens zijn bedóeld voor vreedzaam weggebruik; het zijn oorlogsgebiedvoertuigen. Die hébben we niet; en als de Friezen, Limburgers of Zeeuwen geen zelfstandigheidsoorlog beginnen, krijgen we die ook niet zo snel. Maar het is natuurlijk wel een machtig gevoel om op de andere verkeersdeelnemers neer te kijken, rondrijdend in je Dinky Toy-achtig ding (met virtueel prijskaartje erboven zwevend).

Dat zijn de gekkies. De mensen die ook zo graag in monster-auto’s rijden. Met bullbars, of met grootwielige pickups. Vast fantaserend dat ze worden aangezien voor een stoere (film)Texaan. Zo een waarvoor je een blokje om gaat. Macht. Geweld. Jammer genoeg denk in elk geval ik: wat een zielepoot. Maar ja, ieder mens heeft recht op een eigen afwijking en als zij hiermee blij zijn….. Soit.

Anders wordt het met de snufjes die sinds jaar en dag steeds vaker standaard worden in auto’s. Daar mag wel eens heel kritisch naar worden gekeken.

Het verhaal is allang bekend. Teneinde ‘het verkeer’ veilig te maken, werd de auto veilig gemaakt. Een denkfoutje, want het is maar de vraag of die twee synoniem waren en zíjn, maar wel een gegeven. Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging maakten het rijden al stukken eenvoudiger. De Grote Stap Voorwaarts kwam met de veiligheidsriem en de airbag. In zijn rijdend hok waren bestuurder en passagiers plots beschérmd. Een veilig gevoel, en dus namen we meer risico. Je kent de tendens vast wel: sinds die tijd is na de veiligheidsutopie een logische volgende ontwikkeling gestart: die waarin de auto controle overneemt. Riemen om? Handrem los? Lichten uit bij uitstappen? Het piept en signaalt er lustig op los. Leuker wordt de de auto die beslist te starten als-i ervan is overtuigd, door jou, dat je in staat bent te rijden, dat je níet dronken bent.

Eén van de nieuwste ondingen, vind ik, is de bochtverlichting. Steeds vaker zie je auto’s rijden waarbij een lamp de bocht die je gaat nemen, aanlicht. Het is de hersenverweekte versie van de vierwielaandrijver: alsof Nederland niet grotendeels verlicht is, zeker in steden. Maar wat echt een serieus gevaar is, is dat die verdomde lampen een vals signaal afgeven. Ik heb het al een paar keer zien gebeuren: bochtlampje aan, maar (nog) geen richtingaanwijzer, en de directe reactie ‘O, díe gaat afslaan’.

Mijn positieve Ik zegt dat dat steeds meer mis zal gaan. Mijn negatieve Ik vind het een ramp: tegenstrijdige signalen. Veiliger? Voor wie?

Geef een reactie

