Een dode kat is rationeel

Wist ik veel dat ik er binnen een paar minuten mee te maken zou krijgen? Gisteravond zat ik in de wachtkamer van de dierenarts, te wachten met de kat en met onze zoon. Het was zijn idee langs te gaan “want die wonden aan z’n oor gaan echt niet weg en hij bloedt iedere keer weer”. Dat was waar. Overal in huis liggen spetters, klodders en spettertjes bloed, op de vloer, tegen muren, op dekbedden. Overal waar de kat slaapt, liggen ze. ‘Een kwestie van gevechtspech’, dacht ik, ‘Hij presteert het om in z’n oren geklauwd te worden. Als dat heelt, jeukt dat en krabt hij de wonden weer open.’. En voor degene die het huis schoonhoudt, hebben ze dan ook nog de onaardige gewoonte met de kop te schudden om die jeuk kwijt te raken. Lekker bloedspattend.

Dat zal ‘m de komende vier dagen niet lukken. Hij heeft een kap gekregen; de hél voor katten en honden.

Photo 13-01-15 17 50 47

De dierenarts riep ons binnen toen ik me net zat te verbazen over twee dingen. Dat ik sinds een paar maanden een nieuwe bril heb, leidde er blijkbaar niet toe dat ik nu plots alles weer haarscherp zie. Een poster aan de muur van de wachtkamer kon ik niet helemaal ontcijferen, terwijl-i drie meter van me af hing. Dat ik er onder een hoek naar moest kijken en dat varifocale glazen niet echt goed zijn in het helemaal herstellen van scherp zicht, dat wist ik. Maar toch zit dat gemis aan kijkplezier je dan dwars. Overal controleer je hoe het lezen gaat. Hier dus die poster. Die was van een verzekeraar, een dierenziektekostenverzekeraar. Inmiddels had in scherp gekregen dat de polissen gingen over katten…. en konijnen. Blijkbaar zijn dat ook ziekelijke diertjes. Maar mijn verwondering ging vooral over iets wat ik nog niet helemaal had kunnen lezen. Dat katten heel dure behandelingen kunnen krijgen. Er stonden bedragen van €1200 tot €1500, met een uitschieter naar €6000.

De dierenarts zag onze witte kat tevoorschijn komen uit de vervoersbox. Echt zoals in een strip: met alle klauwen tegenwerkend en zo indrukwekkend mogelijk grommend. Ik trok harder. Hij verloor. Veel tijd kostte het daarna niet. Eén, misschien twee, blikken op de oren. “Dit zal u verrassen. Het is geen goed nieuws. Maar ik hoef ‘m niet verder te onderzoeken. Het kúnnen gevolgen van gevechten zijn. Maar gelet op de duur en dat het een witte kat is, vermoed ik eerder een soort huidkanker als gevolg van de zon. Witte katten hebben dat geregeld. Mijn voorstel is een biopt te maken, te laten onderzoeken en dan over een dag of vier, vijf een plan te maken. Laten we hopen dat het wél bijtwonden zijn.” Zoiets was het.

“Wat kost dat?” is een vraag die ik tegenwoordig veel makkelijker stel dan toen er geld als water was. Het zou zo ongeveer €250 gaan kosten. En, als de diagnose kanker zou zijn en er een oorschelp zou moeten worden verwijderd, zou dat ook zoiets kosten. Alsof je een emmer leeggooit vanwege de kat. Maar ja, je doet het toch. Vandaag is de bioptie gedaan – en zijdelings gemeld dat ook het andere oor mogelijk is aangedaan. Hoppa, twee keer €250 erbij. Pinggggg…. €750 totaal – en kregen we een kat mee met een kap om z’n kop, de mededeling dat-i een paar uur niet mag eten en – voor hem het ergst – dat-i vier dagen niet naar buiten mag. En dan die gékmakende kap, in combinatie met uitwerkend verdoving. Hij loopt te waggelen, kan de trap niet op, de deur niet door, de tafel niet passeren, want die kap maakt z’n kop net breder dan hijzelf weet dat-i is. De narcose werkt uit. Het waggelen zal verdwijnen. Wennen aan die kap gaat langer duren.

Die verzekering en die kosten; daar valt wel iets over te zeggen. Mijn mening is eigenlijk niet echt veranderd. Ik vind het zot. Sterker, het zet een beweging in gang naar hogere dierenziektekosten. Zo lang wij dieren hebben, is mijn standpunt dat het beesten zijn – anders dan mensen – en dat wij de verantwoordelijkheid hebben over hun welbevinden. Samengevat: een dier houden betekent ook (op tijd) besluiten zijn leven te beëindigen. Aan het interveniëren in mensenlevens is wat mij betreft begrensd, laat staan in het leven van beesten. Ik heb steeds dat bericht voor ogen, van járen geleden, over een amerikaanse mevrouw die haar hondje een open hartoperatie liet ondergaan. Tegenwoordig is dat nóg erger met psychotherapeuten en nóg complexere behandelingen.

Hoog en laag kunnen ze springen. Maar de tendens is wat mij betreft duidelijk: aan die huisdieren kan een macht aan geld worden verdiend en dat zullen ze dóen ook. Oók aan ons. Voorlopig.

One thought on “Een dode kat is rationeel

  1. Pingback: Ineens lig je | "Me dunkt…"

Geef een reactie

