Prozaïsche bijsluiterschrijvers

Zoals ieder mens ben ik niet volmaakt. Zo af en toe hapert er ’s wat. Zo af en toe word ik aangevallen door organismen die in War of the Worlds de machtigste machines van buitenaardsen uitschakelden. Zo af en toe valt er een onderdeel bijna uit. En op korte termijn zúllen er onderdeel definitief uitvallen en mogelijk vervangen. We noemen dat ‘ziek’ en vergeten dat die staat van imperfectie wellicht vaker aan de orde is dan die idealistisch ‘gezonde’. Want de kleine imperfecties veronachtzamen we en de imperfecties die al inwendig woekeren merken we niet en wat we niet ervaren, bestaat niet. Toch?

Enfin. Kapot zijn, ook al is het maar deels of tijdelijk, is iets wat geen levend wezen nastreeft of zelfs maar prettig vindt. Dan zijn we ziek (alhoewel ik me afvraag hoe dieren deze imperfecte staat ervaren, beoordelen). Wij mensen zijn het stadium van ‘tijd voor herstel’ en ‘de geneesmiddelen zijn om je heen te vinden’ al lang voorbij. Dieren hebben dat nog wel. De kat die zijn maag reinigt met ruwe grassen is er een (niet geheel juist) vorbeeld van. het nadeel van die aanpak is wel dat je de pijp zal uitgaan als het medicijn niet voorhanden is of niet wordt herkend. Dan is een apotheker met zalfjes en pilletjes handiger. Dan is een farmaceutische industrie om in grote hoeveelheden pillen te persen en zalfjes te mengen handiger. Want wachten is ook zoiets waaraan we een broertje dood hebben.

Inmiddels hebben we zoveel medicijnen en therapieën dat het ons (haast) verbaast als een aandoening níet genezen of hersteld kan worden. Veel medicijnen is leuk als je er maar één nodig hebt. Maar iedere pil extra roept de vraag op wat díe doet in combinatie met de eerste. En oudere mensen gebruiken er steeds meer, en vaak langer, zelfs de rest van het leven. Als normale, gemiddelde (bijna) zestiger slik ik per dag vier pillen. En ik weet nu ook dat die ongewenste effecten hebben.

In de loop van 2014 heb ik een stuk of zeven-acht jichtaanvallen gehad. Een pijnlijke aangelegenheid – waaraan je wel went, aan die pijn – en een weinig flatteuze. Je voet wordt knalrood en zwelt op, tot anderhalf keer z’n normale omvang. Da’s erg omhandig omdat je je schoenen dan in een ‘verkeerde’ maat hebt gekocht. Je past er stomweg niet in. Een vervelende aandoening, kortom, maar eentje waar ik tot 2014 eens in de drie jaar last had. En nu, onverklaart tot nu, plots heel vaak. Andere pillen, dus; om de chroniciteit aan te pakken iedere dag een pil in plaats van de ‘pillen bij een aanval’. Ik verwachtte vooruitgang, want die ‘aanvalspillen’ zijn viezigheid, met effecten als misselijkheid en diarree. Ik weet niet wát er ín m’n lichaam allemaal is aangevallen door dat goedje.

Na een maand chronische jichtmedicatie begon het: jeukende uitslag. En pas na drie maanden hadden we – de huisarts en ik – door dat het bijwerking was van het jichtmedicijn. Te laat, waardoor het nu langer duurt voordat de jeukende uitslag onder controle is. Ironisch: het alternatieve middel heeft een bijsluiter waarop staat dat ‘huiduitslag’ mogelijk is. Maar goed, ik smeer nu ook zalfjes. Hopelijk voor een maand….. of twee.

Inmiddels lees ik nu ook weer ’s de bijsluiters van die zalfjes. Die blijken nog steeds lekker helder. De statistische ‘uitleg’ wat de farmaceuten bedoelen met ‘zelden’ tot ‘vaak’ – en die níet overeenkomt met de betekenis in het dagelijks taalgebruik – zie je gelukkig niet veel meer. Maar de zinnen die absolute duidelijkheid geven zijn nog steeds in de minderheid. Zo lees ik nu: “Overigens komen deze algemene bijwerkingen bij volwassenen zelden voor, echter indien ze optreden dan kunnen ze ernstig zijn.”

Persoonlijk vind ik bijsluiters zelden echt informatief, want veel is voorzien van mitsen en maren. Dat neemt niet weg dat het soms ook mooi beeldend kan zijn, haast literair. Dezelfde bijsluiter als voorgaande beschrijft voorbeelden van aandoeningen waarvoor het middel is bedoeld:

Snapseed

Vooral die “hevig jeukende rose tot blauwachtige knobbeltjes”. Prachtig.

Geef een reactie

