hyperlokale wereldwijdsheid

Het is in elk geval een van de lélijkste woorden naar mijn smaak: hyperlokaal. Maar dat zegt niets over de inhoud. Die is namelijk wél interessant omdat ze vraag oproept tot waar nieuws nieuws is.

Ik kan me herinneren die vraag wel eens te hebben gesteld in een gesprek. Dat ging ongetwijfeld over het karakter, de identiteit van nieuws. In een hyperlokale betekenis is dat ook een relevant en verleidelijk onderwerp. Is alles wat jij niet weet aan gebeurtenissen, nieuws? Grosso modo wel, denk ik. Dat de buurman zichzelf een blauwe duim mept met het spijkeren, is nieuws.

De vraag is of je het wílt weten.

Die vraag is essentieel in de gedachte over hyperlokaltiteit.

Voor mij is het een kwestie van logica te menen dat iedere gebeurtenis nieuws is is, voor wie daarin is geïnteresseerd. Waarom zou een polemisch-felle discussie tussen twee politici nieuws zijn en een straatfittie niet? Omdat de reikwijdte groter is? Het belang? De gevolgen? Da’s vreemd, want dat zijn geen karakteristieken van de gebeurtenis. Sterker, je kúnt je afvragen of ze niet een gevolg zijn van het tot nieuws máken.

De ‘fout’ die is gemaakt met hyperlokaliteit is dat werd gedacht dat hyperlokaal nieuws ook hyperlokaal interessant is. Ik zou willen weten wat er in mijn stad, mijn wijk, mijn buurt en mijn straat gebeurt. Dat klopt. Maar daarmee is de cirkel niet automatisch gesloten met de conclusie: ‘Aha! Dan wil je dus ook (een website met) dat hyperlokale nieuws!’. Dat lijkt logisch, maar veronachtzaamt wat: de karakteristieken van het nieuws bepalen de interesse ervoor, de plaats niet of veel minder.

Nog steeds ben ik er van overtuigd dat (hyper)lokaal nieuws interessant is. Maar niet per sé voor de omgeving. Of beter: alléén voor de omgeving. 112nieuws trekt veel aandacht… omdat het ongelukken zijn?! Al die rubrieken Opmerkelijk zijn populair… omdat het wereldnieuws is?! Nee, omdat het nieuws is en zich helemaal niet laat beperken tot een regio, een stad, een wijk, een buurt of een plaats. Overal op de wereld zijn er wel mensen in geïnteresseerd: de hyperlokale wereldwijdsheid.

Nieuws is een complex geheel. Feitelijk zou je kunnen stellen dat het het bevredigen is van onze nieuwsgierigheid. Je wilt je omgeving kennen, maar die is steeds groter geworden. Onze primaire zintuigen zijn daarvoor al lang niet meer toereikend. Maar de behoefte blijft. We willen weten, kennen, begrijpen. Leeshonger werd het genoemd: die onstuitbare drang om te lezen, tot en met de folders tijdens de toiletgang en de lectuur bij kapper of tandarts. Ook jij, lezer, doet dat en ik durf te wedden dat er ook heel veel meer mensen eerst geïnteresseerd zijn in het ‘lichte’ nieuws en dan pas in het ‘zware’. Terwijl de kranten en media bijna allemaal dat de zware kost voorop stellen, want dat valt te duiden.

Maar het lichte nieuws dat veel directer raakt aan het dagelijks leven van mensen – zoals jij en ik, en dus zoals van een Amerikaan en van een Chileen – heeft die kanalen minder. Hyperlokaal heeft wel iets van Weekend, Story en Privé maar dan niet zó invasief en in het leven van onszelf. Toch zal niet alles even interessant blijken te zijn. Die blauwe duim van de buurman zal een veel kleiner publiek interesseren dan een buurtruzie over parkeerplaatsen (een inmiddels wereldwijd probleem?).

Dat maakt het allemaal nog ingewikkelder, want hoe bereik je die mensen? Of: hoe weten zij jou en je nieuws te vinden? Wellicht was een wereldwijd hyperlokaal platform nodig waarmee je al die hyperlokale activiteit ontsluit? Een plek via welke je kunt verzuipen in de burenruzies, inbraken, huwelijken, openingen en valse honden? Een plek die je, op die manier, ín het leven van alledag laat neuzen. Of een redactie die daaruit een selectie maakt van hyperlokaal nieuws, want waarom moet dat van om de hoek zijn?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s