Een slimme verslaving

Onze privacy wordt verkwanseld. In ruil voor de gegevens over je gedrag krijg je ‘gratis’ van alles en nog wat. Wie wat doet met al die gegevens is in nevelen gehuld. Wat steeds duidelijker wordt, is wél dat die gegevens geld waard zijn.

Wellicht is de parallel na bovenstaande alinea al te zien. Dit is stomweg het gedrag van een verslaafde, een junk en z’n pusher/dealer. Maar als dat zo is; waaraan ben je dan verslaafd?

Mijn stelling is dat het probleem helemaal niet een verlies aan privacy is, maar een verslaving aan technologie.

De ruil is net zo eerlijk als een kind vragen of het snoep wil. Natúúrlijk wil het dat (met uitzondering wellicht van de vroegwijze). In een omgeving waarin alles gratis lijkt te zijn – zoiets als het Internet – is het niet verwonderlijk dat gebruikers wel de voorzieningen treffen om dat lekkers dan ook te bereiken. En dus kochten we een computer, en daarna een laptop, daarna de mobiele telefoon die steeds slimmer werd, en ten slotte, vooralsnog, de tablet. Toen die waren gekocht, bleek dat ook dat ‘gratis’ minder gratis dan verwacht. Zónder reclame en ander afleidend gelazer diende je een dienst af te nemen tegen betáling.

Toch is plots de grootste angst voor velen het wegvallen van privacy.

Zoals gezegd, ik denk dat dat niet het probleem is. Omdat we zo verslingerd zijn geraakt aan technologie, verwachten we er ook veel van. Steeds meer. En daar geven we steeds meer op. Denk niet dat dat des internets is. Ook televisie, ook automobielen; ze kunnen steeds meer en jij bent steeds minder bepalend. Dat ‘meer’ dat we verwachten, kan vaak alleen worden verwezenlijkt door meer van onszelf prijs te geven. Pas dan voegt een apparaat iets toe aan je persóónlijke behoefte. Daartoe moet je die persoon wel kénnen.

Het is natuurlijk makkelijk beweren dat al die grote industrieën kwaadaardig zijn. Dat zijn ze ook.

Google bestaat echter bij de gratie van techno-verslaafdheid. Het doel van dat bedrijf is níet jouw privacy te doen verdwijnen (naast zoveel mogelijk winst maken). Het doel is jou en anderen op maat te informeren, want, tja, het gaat om jóuw ervaring. Jouw apparaten zijn bedoeld om jouw individualiteit te bevestigen.

Het is ook zo lekker: doen waarin je zin hebt, zonder rekening te houden met anderen. Zoals een junk moet scoren; ook dít kost je wat…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s