Waarom hebben jonge vrouwen lang haar?

Vandaag was ik bij de Hogeschool van Leiden. Daar was ik al eens eerder en ik moet zeggen: wat ik toen vond, vind ik nog steeds. Als je daar bij de ingang zit en de studenten langs ziet trekken en doen, dan bekruipt mij een prettig gevoel. Het gevoel dat het er leeft. De sfeer, de vibe is goed. Dat kán schone schijn zijn. Want, tje, wat ónder de oppervlakte gebeurt, zie je niet zo snel. Maar omdat het eerdere keren ook al zo prettig voelde, denk ik dat het gevoel klopt: een prettige, veilige omgeving.

Gelukkig was degene met wie ik afsprak een kwartier vertraagd door een uitgelopen eerder afspraak. Dat betekent voor mij bijna altijd: achteruit leunen en kijken. Hier dus ook, zij het dat achteruit leunen op hoge krukken zonder rugleuning geen strak plan is.

Het was me al eens eerder opgevallen, maar hier werd het enorm bevestigd: wellicht heb ik er één of twee gemist, maar alle jonge vrouwen die ik daar zag, hadden lang haar. Werkelijk allemaal.

Ergens in mijn geheugen moet, volgens mij, een laatje zijn met daarin informatie over het hoe en waarom van dat lange vrouwenhaar. Mij staat namelijk bij dat dat niet zomaar zo is; geen mode-gril in elk geval. Maar dat laatje bleef onvindbaar.

Het oneindig wijze Internet raadplegen, leverde niet zo woest veel op. Daarvoor zul je waarschijnlijk dieper moet graven.

20130620-172137.jpg

Blijkbaar is de communis opinio dat vrouwen met lang haar sexy zijn. Sterker, ik geloof dat je dat ‘sexy’ ook kunt vervangen door geslachtsrijp. Wij mannen zien langharige vrouwen als aantrekkelijker dan kortharige.

Dat lijkt me toch wat boud gesteld.

20130620-171926.jpg

Een aantrekkelijke vrouw – een man waarschijnlijk ook – wordt bepaald door het totaal, waarbij één aspect de áándacht trekt. Dat kunnen de haren zijn, de ogen, de handen, en inderdaad de borsten, billen en benen. De aantrekkelijkheid wordt echter níet bepaald door slechts één aspect. Da’s flauwekul en wel heel eendimensionaal denken.

Waarom al die jonge vrouwen lang haar hebben, snap ik nog steeds niet. Wat me wel te binnen schoot, is dat, dóórdat al die jonge vrouwen lang haar hebben, lang haar wordt geassocieerd met jeugdigheid. Zou dat verklaren waarom óude(re) vrouwen die er jong willen (blijven) uitzien heel tegennatuurlijk lang haar proberen te hebben? Want dat is ook wel weer zo; dat kort haar veel voorkomt bij oudere vrouwen.

Het lijkt me eigenlijk logisch dat álle vrouwen, in principe, van lang haar houden, maar dat met het klimmen der jaren het aantal haren dat lang is, verminderd. En dat de kleur er uit verdwijnt. Kortom, dat kort haar stomweg praktischer is. En dat lang dus impliciet inderdaad jeugdigheid impliceert.

Het aardige is dat je dan zo’n beetje zit te zoeken naar dat waarom en je eigenlijk heel veel voorbeelden tegenkomt van aantrekkelijke zowel lang- als kortharigen. Want, echt, ook kort is mooi, als het mooi is gedaan; net als lang, dat mooi is als het mooi is.

Snappu?

20130620-172502.jpg

Geef een reactie

