Oerlelijke baas over mooie mensen

Vorige week had ik een interessant Twittergesprek met Linda Duits (@lalalalinder). Het ging over iets wat zij twitterde; over iemand die met open ogen in een opzetje van een bedrijf was getrapt.

Het kledingconcern Abercrombie bleek de boosdoener. In het bijzonder hun directeur die, naar zeggen, een te verfoeilijken mening verkondigt:

“In every school there are the cool and popular kids, and then there are the not-so-cool kids…Candidly, we go after the cool kids. We go after the attractive all-American kid with a great attitude and a lot of friends. A lot of people don’t belong [in our clothes], and they can’t belong. Are we exclusionary? Absolutely.”

Natuurlijk is het dom gezwets. Dat merk hééft helemaal niet te kiezen wie het draagt. Dat doen de consumenten. Wat meneer hier doet, is toch ook te scharen onder de noemer wensdenken. Want wat doet hij als er toch ook impopulaire, wellicht zelfs gehate, mensen in zijn kleren passen en het kopen? Ze er uit trekken?

Het zal ze maar gebeuren: dat iemand van de pro-anabeweging – de ziekelijk mageren – sterft in hun kleding. Als die lichaamvereerders jouw merk gebruiken ‘omdat het hen wél past’. Nee, dan word je blij als fabrikant dat je koos voor de magere medemens.
Wat als die all-American kids blanke racisten blijken te zijn? Of wapenidolate gevaren? Wat als all-American wordt geïnterpreteerd als rassenscheiding? Heeft Lonsdale er dan een concurrent bij?

Het verbaast me niet dat er op die uitlatingen wordt gereageerd. En zeker niet dat dat gebeurt door organisaties en op websites die zich bezighouden met de ziekelijke variant van gewichtsbeheersing en ideale lichamen, die van eetstoornissen. Dat zijn dodelijk ernstige aandoeningen.

20130515-171709.jpg

Alhowel ik vind dat Linda gelijk heeft dat je moet oppassen niet in een opzetje te trappen, vind ik wel dat dit soort van blatante onzin niet onweersproken mag blijven. Het past in een lijn van ‘wees vooral de wijste en zeg niets’-aanpak die dit soort van schreeuwers ruim baan geeft. Daarvan ben ik geen voorstander meer; rede(lijkheid) deinst dan terug voor geweld.

Inmiddels is de tegenreactie gekomen. ABC doet verslag van een (klein) aantal. Misschien moet er staan: nog klein aantal. Want de kans is aanwezig dat een merk dat de grootste groep úitsluit (en een kleine elite insluit) zich de woede van die groep op de hals haalt.

The backlash for the trendy clothing store Abercombie and Fitch is reaching a feverish pitch as actress Kirstie Alley, in an exclusive interview with ”Entertainment Tonight” slammed the store and its controversial CEO Mike Jeffries.

“‘Abercrombie clothes are for people who are cool and look a certain way and are beautiful and are thin’ and blah, blah, blah, blah, blah,” Alley said. “That would make me never buy anything from Abercrombie.”

Maar echt slopend is wat ik vanochtend hoorde tijdens het wekelijks zwemhalfuurtje. Eén van de zwemmers is antiquair – niet werkzaam in de mode, dus – en meldde spontaan:

Hebben jullie dat gehoord van die Abercrombie? Van die manager die vindt dat ze er alleen zijn voor mooie mensen? En heb je hém weleens gezien? Die man ziet er monsterlijk lelijk uit. Ik snap niet waar-i het lef vandaan haalt. Echt, je moet maar eens kijken. Helemaal stijf van de botox en operaties. En niemand die ‘m durft te zeggen dat-i oerlelijk is zeker.

Michael-Jeffries

Kijk. Da’s wat je ook over jezelf afroept. Een onderstroom oordelen, niet direct zichtbaar, die je tot op de grond toe af fakkelt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s