Eerlijk duurt nog steeds het langst

Het is lastig kiezen geweest vandaag.

Ga ik iets schrijven over een werkloze die langzaam het moment ziet naderen dat-i zijn huis moet gaan verkopen? Da’s echt aan de hand bij iemand die ik ken. En misschien is het wel goed om geregeld even met de neus op de feiten te worden gedrukt. Zoals het goed is dat via Twitter iedere dag de aantallen oorlogsslachtoffers in Syrië worden gemeld; al is het maar om er een paar secónden bij stil te staan.

Of ga ik iets schrijven in het verlengde van de vorige dagen, over de stad? Die viel al vrij snel af: dit blog moet springerig zijn. Liefst (een beetje) onvoorspelbaar. Want da’s het leven ook. Toch? Een blogpost over ‘koken in de stad’ gaat er vast eens van komen. Want ik word het langzaamaan toch wel wat zat aangewezen te zijn op grote supermarktketens; ook omdat ik te beroerd ben de stad door te fietsen om ze te vermijden en bij lokale handelaars te kopen. Inderdaad: gat in de markt en dat wordt ook al deels ingevuld, door (school)jongens die op bakfietsen boodschappen rondbrengen, door pasjes- en samenwerkingsverbanden van kleine-winkeliers, door regioproducten, door maaltijden te delen. Da’s eigenlijk heel interessant, want het zijn initiatieven waarin de overheid geen enkele rol speelt. De nieuwe economie groeit.

Of over elektronenmicroscopie waaraan beestjes worden opgeofferd? Daarvan moet ik bekennen dat het titel was die me als een mot naar de kaars aantrok. Uiteindelijk bleek de conclusie dat het mogelijk is kleine beestjes te voorzien van een laagje – de space suit – waardoor ze het vacuüm van de elektronenmicroscoop overleven, maar waardoor de volgende vraag opduikt: wat het effect van het laagje is op de waarnemeningen.

Uiteindelijk leek me dit toch de beste: een artikel (naar míjn hart) over de teloorgang van ‘authenticiteit’. Dit, in Social Media Today over The Rapidly Diminishing Authenticity of Social Media Marketing.

Ik blijf er maar op hameren: hoe echt is wat je ziet?

Ondernemers die ‘ook maar aan social media gaan doen’; je zult ze de kost moeten geven. Van die bedrijven die de mening zijn toegedaan dat social media vooral een marketingkanaal zijn waardoor je meer gaat verkopen. Die alleen denken in kortetermijnwinsten en nu ineens, op stel en sprong, aanwezig willen zijn.

Lachwekkend (zoals ook het SMT-artikel aantoont).

Ik hoop dat jij niet tot het slag mensen hoort dat denkt dat social media een trucje is. Iets wat je naar believen kunt in- en uitschakelen. Wat je voor je karretje spant en dan richtinggevend ment. Mocht je dat denken, dan heb je een probleem. Want zo werkt het niet.

Mijn conclusie blijft dat het mogelijk is social media te manipuleren. Maar wel in beperkte mate, in de zin met een beperkte reikwijdte. Op den duur achterhaalt je werkelijk gezicht je wel. Da’s echt geen moeilijke voorspelling. Als het zo is dat (steeds meer) mensen zich in het openbare leven dat social media zijn, bewegen, dan neemt daarmee de kans toe op onthullingen, wordt het moeilijker controle te houden. Dát is de kern.

De onderschatting die wordt gemaakt – met name door bedrijven – is dat het geen kwestie van zenden zonder reactie meer is. Je kunt nog steeds heel goed zenden via social media. Geen enkel probleem. Maar er kan wél worden gereageerd. Er wórdt sneller en massaler over je gesproken. Dat was vroeger niet, of veel en veel minder, mogelijk.
Bedrijfscommunicatie is gestoeld op manipulatie, beïnvloeding. Dat kun je als de condities ernaar zijn. Dat waren ze wel. Dat zijn ze niet meer (waardoor ook allerlei referentiegegevens onbruikbaar zijn geworden: aantallen likes of volgers?! Irrelevant. Eén volger met invloed is meer waard dan honderd zonder).

Waar vroeger nog imago’s als ballonnen konden worden opgeblazen, daar kan dat nog steeds. Met als risico dat die ballon nú met een enorme klap in het bedrijfsgezicht kan exploderen. Kán? Gáát.

Hopelijk schrijft SMT dus over één, twee jaar een artikel over de geëxplodeerde imago’s en uiteengeklapte ego’s.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s