Verwende kernen

Amsterdam. Een stad met een magisch effect op mensen, zou je haast denken. In Amsterdam móet je eens in je leven zijn geweest; in Zwolle niet, om een willekeurige andere stad te noemen.

Deels is dat verklaarbaar. Geschiedenis laat sporen na. In Amsterdam zijn die in overvloed te vinden. Alhoewel dat óók een rijke geschiedenis heeft, als hanzestad, trekt Zwolle minder. Er moet dus meer aan de hand zijn. En dus zet de stad, net als mijn woonplaats Leiden, in op city marketing: het aan de man brengen van een stad. Een middeleeuws centrum, goede bereikbaarheid, aantrekkelijke winkels, gevarieerd vertier: de stadsverkopers halen uit. En ze halen in al die steden in de grond van de zaak op dezelfde manier uit: door op de waardevolle elementen van de stad te wijzen.

Die liggen over het algemeen verspreid in het centrum.

Als toerist of dagjesmens zwerf je door de stad. Na een paar uur wordt dat zwerven door een vermoeid lijf slenteren. De stops volgen elkaar steeds sneller op. Nergens ben je echt thuis. Dat is de realiteit die we allemaal wel kennen: je leeft op straat. Rustplaatsen zijn restaurants, barretjes, bankjes, musea. Voor de toerist is de stad een buitengebeuren.

Het is goed om af en toe eens met de blik van een toerist naar je eigen stad te kijken. Hoe leuk is het om hier de hele dag rond te zwerven? Wat zie je dan? Wat beleef je dan?

Dat is, denk ik, de slag die een stad als Leiden mist: er zijn veel en mooie dingen te zien. We hebben hier een overdosis aan musea. De stad heeft een rijkdom aan ideeën hoe de stad aantrekkelijker te maken: winkelaanbod verbeteren, bereikbaarheid verbeteren, singelpark aanleggen, evenementen organiseren.

Maar in al die gevallen wordt met ‘de stad’ uitsluitend dat kleine deel ‘binnenstad’ bedoeld.

images (1)

Het is eigenlijk vreemd dat een stad zich probeert te verkopen met losse parels, hoeveel dat er ook zijn. De verbinding ontbreekt. Mensen zijn groepsdieren. Ze zoeken elkaar op; niet teveel, niet te weinig. De essentie van het nederlandse ‘gezellig’ heeft ook trekjes van geborgenheid. Dát is wat steden als Amsterdam, Istanbul en Barcelona dan ook bieden: die steden léven.

Dat is wat steden als Leiden ontbeert. Er is onvoldoende leven op straat. En er is te weinig leven buiten die paar aangewezen winkelstraten. Ik durf de stelling wel aan dat een levendig straatbeeld leidt tot een aantrekkelijke stad, maar dat een ontbreken ervan níet wordt gecompenseerd door incidentele ervaringen. Zo moeilijk is dat niet: je gaat naar ‘Amsterdam’, naar ‘Barcelona’, naar ‘Istanbul’. Het is de stád die trekt, het stadsleven, de bedrijvigheid…. én de bezienswaardigheden, inderdaad.

Als we het hebben over visioenen van burgers; dan droom ik niet van een singelpark in Leiden. Dat is weer een statisch element (als je op een grijze dag in Leiden bent, loop dan de Zoeterwoudsesingel eens af. Doods). Dan droom ik niet van evenementen, die af en toe plaatsvinden.
Nee, dan zou ik graag in een stad wonen – en werken – die zichtbaar leeft. Waar winkels overal zijn te vinden en niet alleen in het ‘kernwinkelgebied’. Waar je door de stad dwalend, wordt verrast door die bedrijvigheid. Waar iedere hoek de belofte voor iets nieuws, van een verrassing verbergt.
Waar een singelpark een echt, onverwacht rustpunt is en niet een voortzetting van alom aanwezige kalmte. Waar al die stadsverkopersplannen als échte kersen op taart kunnen functioneren. Want de táárt – de levende stad – is er.

Ja, ja, Leiden heeft ook nota’s, met daarin termen als vitale stad. Dat klínkt goed. Maar zo lang geen ruimte wordt gegeven aan het léven krijgen we ook geen vitale stad, hoor. Dan schrijf je toch geen nóta?! Dan maak je de stad regelarm voor bedrijvigheid. Dan toon je léf. Dan zet je voluit in op kleinschalige bedrijvigheid.

Dan vertroetel en verwen je je eigen kern niet; die schop je tot leven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s