“Wie was dat?”

Het hoort in de top-10 van zinnen die je kunt horen op drukke plaatsen, zoals een markt: “wie was dat?”.

Ontmoetingen hebben niet altijd plaats op onbekende plekken. Sterker, bekenden kom je meestal tegen op bekende plekken, voor beide partijen. De kans dat jij en ik elkaar tegen komen op de Eiffeltoren is vrij klein – maar niet nul! – maar als jij in Leiden woont, is de kans een stuk groter dat we elkaar op de Leidse zaterdagmarkt tegen het lijf lopen – zij het dat die kans niet 100% is.

Zo’n markt is een bron van contacten.

Vandaag heb ik er weer ’s een half uurtje alleen maar naar die begroetingen staan kijken. Da’s leuk. Ik blijf er iedere keer weer van staan te kijken hoeveel mensen bekenden tegen het lijf lopen. In dat half uurtje op dat ene punt vandaag gebeurde dat drie keer. Als je er zo naar staat te kijken, dringt zich ook het besef aan je op dat het faciliteren van netwerken behoorlijk ingewikkeld is. En hoe vaak netwerken géén contact met elkaar maken: de meeste mensen spreken onbekenden niet zonder aanleiding aan. Niet dat het een enorme halszaak is dat die netwerken niet koppelen.

Daar op de markt moest ik ook aan Twitter denken en aan de kracht daarvan. Vlak voor me namen vier mensen afscheid. Van het ene stel vroeg de één aan de ander: ‘Wie waren dat?”. Dát is zó belangrijk. Dat is wat Twitter mogelijk maakte.

Het ontmoeten van vertrouwde onbekenden, zoiets. De mensen die niet jij, maar iemand uit jouw netwerk wél kent.

Dat is wat Twitter voor mij zo aantrekkelijk maakte: de mogelijkheid mensen te leren kennen die door anderen al werden gekend. Snap je ‘m nog? Het is een veelgebruikte techniek, hoor. Je leert nieuwe mensen kennen via anderen. Als die andere iemand is die jij waardeert, dan is de kans groot dat zijn of haar vriendenkring ook bij jou past. Inderdaad, geen garantie dat dat wederzijds is.

Nu heb je meteen een fors probleem van social media te pakken: dat idiote fenomeen dat er heel veel mensen níets tegen een ander, een onbekende zeggen. Dat maakt contact maken ‘best wel’ lastig. Op die markt zie je dat ook, hoor. Er is altijd een aanleiding nodig, en een voortrekker; maar als het gesprek begint, is het zelden oninteressant. Met de massale uitrol van social media is het dus allemaal niet socialer geworden. Ook op de markt staan we geregeld (nors en afstand houdend) naast elkaar. Een technische oplossing als Twitter helpt daarin marginaal – we zijn ongezien – maar niet fundamenteel.

Het is sowieso aardig om jezelf eens bewust te zijn van je gedrag in zo’n groep en dat te vergelijken met je online gedrag. Zo baalde ik als een stekker dat ik alleen was op die markt toen ik die ene man, mét televisieploeg, tegenkwam op de markt. Die ene. Je weet wel. Die van Sesamstraat en ooit pantomimespeler. Pas toen ik thuis kwam, zei mijn eega meteen: Hakim. Hakim Traïdia.

download (1)

En meteen was daar in m’n hoofd weer die parallel met social media.
Om me heen waren gegarandeerd mensen te vinden – en zeker kinderen – die die naam meteen zouden hebben opgehoest. Maar dan had ik het moeten vragen! Vragen is op één of andere manier echter iets wat wij ervaren als zwaktebod, jezelf kwetsbaar maken. Raar eigenlijk, want op social media had ik het gewoon gevraagd.

Het blijft me intrigeren: hoe social media en het dagelijks leven wel of niet van elkaar verschillen.

2 thoughts on ““Wie was dat?”

  1. Beste Jan,

    Voor mij was het voldoende Hakim Traïda als de pantomimespeler van Sesamstraat te herkennen. Plotseling stond hij op de Breestraat mij aan te moedigen. Ik weet niet waarvoor maar ik heb naar hem gelachen, gegroet en een high five gegeven. Iets wat ik op geen enkel social media kan doen.

    Groet, Randy

    • Randy,

      Leuk iets van je te horen! En

      helemaal waar. Naast het ontbreken van fysiek contact, is het ook de vraag hoe je iets ‘event oriented’ kan maken. Een soort van locatie gebaseerd, maar dan zonder inschrijven. Dat je wildvreemden die daar ook zijn, kunt ‘aanspreken’. Een soort van tijdelijk contact.

      Jan

      Verstuurd vanaf mijn iPad

Geef een reactie

