Clouddienst: “Dit is het nieuws”

Communicerende mensen hébben het over iets. Dat is vaak nieuws: de een vertelt de ander iets wat die nog niet wist. Als we elkaar continue zouden vertellen wat we al weten, stokt een gesprek al vrij snel. De ellende met nieuws is echter dat wat voor de een interessant is dat voor de ander helemaal niet hoeft te zijn. Onze interesses verschillen.

Voor het sociaal weefsel is het van belang op de hoogte te zijn van het wel en wee van en in de groep. Dus werden de nieuwtjes doorverteld. En later op papier gezet. Dat had ook als voordeel dat nieuws in een kader kon worden geplaatst. Kranten doen dat nog steeds: zij duiden nieuws. In het verleden meer dan nu kun je positie bepalen aan de hand van een krant, en positie ontlenen. Wie zich afficheerde als communist kon argumenten in tal van debatten vinden in De Waarheid. Wie zich wil afficheren als intellectueel hanteert bijvoorbeeld de NRC voor zijn gespreksonderwerpkeuze. En degene die graag wil worden gezien koketteert met een blad als Het Finanacieele Dagblad. De krant levert identiteit.

Met de recessie is ook de media-industrie onder druk komen staan. Banen lijken als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Een proces dat wordt versterkt doordat zoiets als het internet verdienmodellen open brak. Tel daarbij de idee dat we steeds beter zijn geïnformeerd (en dus empowered zijn) waardoor wíj als individuen met individuele voorkeuren centraal komen te staan. Het beeld wat dan ontstaat, is er een van enorm tumult en ook een waarin aan individuele voorkeuren veel waarde wordt toegedicht. Even terzijde: dat empoweren is het meer machtig maken van minder machtigen ten opzichte van meer machtigen; niet hetzelfde als het ópheffen van dat verschil.

Dat waarover mensen praten, dus.

De afgelopen jaren heb ik het idee vaker gehad. Dinsdagavond zat ik weer Top Names te kijken van Fast Moving Targets, over nieuws (overigens zijn deze en deze uitzending ook relevant).

Nu weet ik het zeker: dít ga ik, samen met anderen, maken. En jij krijgt een eerste doorkijkje naar het principe.

Wat ik wil, is een situatie waarin nieuws, journalisten en het publicatiemedium worden losgekoppeld. Al die journalisten die hun baan (gaan) kwijtraken, al die journalisten die nu worden opgeleid, al die mensen die óók goede verhalen kunnen schrijven: verzamel ze en bied ze een platform van waaruit zij hun werk kunnen verkopen.
Bied aan iedereen die dat wil de mogelijkheid die journalistieke werken af te nemen. Dat mag een bestaande krant zijn die daardoor kosten bespaart op z’n redactie. Maar eerlijk gezegd verwacht ik nog eerder al die hyperlokalen die tóch wat meer diepgang gaan zoeken. Dat halen ze dan hier, van deze markt.
Maar het mag ook een losse consument zijn, als die dat interessant vindt; alhoewel ik díe gebruiker niet snel verwacht. Of de urban screens.

images (3)

Hoe het moet werken?

Je schrijft, bepaalt zélf je verkoopprijs en plaatst het te koop. Bij verkoop neemt het platform een deel van de verkoopprijs als bemiddelingskosten.
Aanvullend op dit principe kun je een abonnement nemen op de verkeersgegevens (wie bekijkt hoe lang wat), of gebruikmaken van diensten die de prijs van het artikel laten fluctueren met de actualiteitswaarde. Bijvoorbeeld.
Het levert journalisten een etalagekanaal op. In de zeer nabije toekomst zullen dat toch echt grotendeels zelfstandige ondernemers worden; loondienst zal in deze beroepen verdwijnen. En iedereen die nieuws wil brengen, kan kopen: van kleintje tot grote, van oude krant tot zuiver digitale. En mogelijk zelfs een nieuwe papieren krant, maar dan héél specifiek. U roept maar.

De naam heb ik al: “Dit is het nieuws”.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s