Jaag reclame, met pek en veren bedekt, de stad uit!

Reclame is er om waren te verkopen, aan te prijzen. Toch? Da’s in elk geval altijd wat ik dacht dat reclame was.

Maar ik geloof dat ik het nu echt bij het verkeerde eind heb. Reclame is helemaal niet bedoeld om een product aan te prijzen, maar om een productvráág te creëren. Eigenlijk weet je dat al lang. Maar je negeert reclame zoveel als mogelijk. Want, tja, tot het soort mensen dat zijn aankoopgedrag laat beïnvloeden door de massa, door hypes, door reclame … nee, dat willen we niet zijn. Wíj zijn uniek.

Niet dat je je aan reclame kunt onttrekken. Het is altijd en overal wel aanwezig. Dan is het toch AEL verstandig om af en toe even stil te staan bij reclames.

Wat opvalt, is dat nog steeds wordt geprobeerd spulletjes te verkopen. Dat deden de slager en groenteboer vroeger ook: dat wat zij in de winkel lag, prezen ze aan.

Da’s de verschuiving.

Reclame zoals zij die maakten, is er nog steeds, hoor. Maar wat steeds meer is gaan gebeuren, is dat je eerst een probleem wordt aangepraat. En dan komt als een duveltje uit het doosje de oplossing: Ons Produkt. De vraag is of je dat probleem wel hád. In heel veel gevallen niet.

Nu is dit allemaal niet schokkend. Wat echter, naar mijn mening, wél schokkend is, is dat we het zo gewóón zijn gaan vinden. Ik durf te wedden dat je nu denkt: “Jan, dit wist ik al. Wat wil je nu zeggen?” Da’s niet zo moeilijk: we laten ons teveel aanleunen en aanpraten.

Een smeerseltje tegen een aandoening? Dan eerst zorgdragen dat gedacht wordt over die aandoening! Dat verkoopt. De ellende is alleen dat niet jouw belang voorop staat, maar dat van het nieuwe smeerseltje. De winkelier heeft niet meer een smeerseltje liggen waar jij om vráágt, maar maakt eerst de vraag.

Is dat fout? Ja!

We kopen erdoor steeds vaker zaken die we niet nodig hebben. We komen erdoor steeds meer in een situatie waarin manipuleren tot normaalste zaak van de wereld wordt. Denk je nu echt dat al die overbetaalde en overgewaardeerde consultants en adviseurs niet éérst een probleem hebben geformuleerd, gemaakt? Inderdaad, daarin kun je worden getraind.

Roomser dan de paus? Vechten tegen windmolens of de jongens van de bierkaai? Vast. Maar da’s geen reden om zoiets als publieke geheimen niet af en toe aan de orde te stellen. Het zou winst zijn als ergens één ambtenaar of één consument zich realiseert dat hem of haar iets wordt aangesmeerd. Niet meer door kwakzalvers die we denken te kennen uit speelfilms, maar door gladde praters. Die in essentie precies hetzelfde doen als die kwakzalver.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s