Ons heerlijk leger

Er zijn van die dingen die je wel en tegelijkertijd ook weer níet begrijpt.

Photo 23-03-13 15 34 23

Gisteren was ik op pad om twee artikelen te schrijven over een activiteit in Leiden: een defilé van militaire voertuigen en een orkest ’s avonds. In dat geheel deden ook mensen mee die aan re-enactment doen. Dat kennen we vast allemaal wel: mensen die historische gebeurtenissen naspelen in een zo oorspronkelijk als mogelijke situatie. Daar zijn wel grenzen aan; de mars van Napoleon Rusland in zie ik niet snel nagespeeld worden.

Photo 23-03-13 15 12 08

Gisteren trok een hele reeks militaire voertuigen door de stad; dwars door de zaterdagse winkeldrukte. De aankondiging was dat de parade zou bestaan uit voertuigen uit de Napoleontische tijd tot heden. Zoals te verwachten; de nadruk lag op de afgelopen tachtig jaar. De onvermijdelijke Jeeps, mét mitrailleur en met karabijnen gewapende militairen, de eenheid van de Binnenlandse Strijdkrachten, de Rode Kruiswagen, de in Suriname gebruikte patrouillewagen; ze waren er allemaal.

Het is uiteraard zwaar incorrect; maar zeker de re-enactment groepen, zoals de BSeenheid, bestaan soms uit zulke prachtige types dat je onmiddellijk hele speelfilms á la Daar komen de schutters…! te binnen schieten. Wel met een enorme dosis Monty Python-karakter.

Photo 23-03-13 15 34 47

’s Avonds werd bijvoorbeeld de excercitiedrill uit 1948 nagespeeld. Daar kijk ik dan naar met de vraag wat de lol, zin en nut hiervan zijn. Nut zal me verder een zorg zijn. Maar ik blijf wel zitten met de vraag wat mensen beweegt om dit te doen. Wat is in vredesnaam de lol van het vasthouden aan militaire routines? Persoonlijk vind  ik het toch wel veel weg hebben van verheerlijking, als zoiets plaatsvindt tijdens een herdenkingsconcert, zeker als dan ook nog een heel erg oude generaal b.d. als ere-gast aanwezig is.

Photo 23-03-13 20 08 38

Wat moet je nu hiermee? Ik blijf er maar naar kijken als naar slapstick. Maar diep van binnen hoor ik dat stemmetje: “Raar toch eigenlijk, vind je niet?”.

Geef een reactie

