Verpakkingsvertrouwen

Ik heb er zo’n hékel aan. Als ze in de supermarkt weer ’s hebben besloten de klanten ‘uit te dagen’ en een aantal artikelen elders in de winkel neer te zetten of leggen. De lol is dat het ook nog wordt verkocht als zijnd in ons belang. Want vaak ‘heeft onderzoek uitgewezen dat de klant dit een logischer opstelling vindt’. Tuurlijk, en we veranderen iedere paar weken van mening over die optimale plaatsing.

Nee. Het heeft vast met onze voorkeuren te maken. Maar ik ben bang vooral met de wens van de supermarkt ons door de winkel te laten dwalen. Want, o wee, als we een vast route vinden en die wellicht blindelings volgen voor de vaste boodschappen: dan missen we het gros van hun aanbod. En dus moeten we geregeld worden uitgedaagd de winkel
weer ’s te verkennen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dat zijn wel de momenten dat je je realiseert dat bijna ieder mens toch altijd wel ergens iets van dat overdrachtelijk gewoontedier in zich heeft. Daar kun je je hevig tegen verzetten of je kunt het glashard (voor jezelf) ontkennen, maar gewoontes hebben we allemaal. Houvast – het woord heb je vast vaker gezien in dit blog – bieden ze; voor de een meer en noodzakelijker dan voor de ander.

In dat licht bezien moet je eens stilstaan bij verpakkingen. In diezelfde supermarkt zie je niet heel vaak ingrijpende wijzigingen in productverpakkingen. Als ze plaatsvinden, worden ze zelfs groots aangekondigd. Alsof het een innovatie betreft. Maar de belangrijkste reden: je zult de klant maar kwijtraken. Die, immers, is gewend geraakt aan een bepaalde kleur(combinatie) en vorm. Die kun je niet straffeloos loslaten en veranderen.

Weet je wat nu idioot is?

Dat doen we met medicijnen dus wel. Alsof het niets is.

Binnenkort word ik 58. Da’s al aardig, qua leeftijd, op streek om kwaaltjes te krijgen die niet meer verdwijnen. Dat spreekwoord klopt: ze verdwijnen niet (en, zo ja: niet zo snel meer). Dus: pilletjes. Ik heb er vier verschillende.
Wat daaraan opvalt, is dat ze de verpakking en soms ook de vorm van die tabletten veranderen. Deze keer is het niet de fabrikant die dat doet. Het is de apotheek, die blijkbaar weer een oekaze kreeg of zelf een goedkopere variant ontdekte. Het effect voor mij is, ongeacht de dader, hetzelfde: een andere pil.

Dat kan tot verwarring leiden. Misschien lijkt je dat overdreven. Maar ik merk het al een beetje bij mezelf, als de tabletten die je eerst herkende omdat ze los in een potje zaten ineens ook in een doordrukstrip zitten; die lijkt op een andere. Je went er weer aan. Da’s waar.

images

Maar wat als je dat niet kunt? Heb je weleens stilgestaan bij het effect van zulke wijzigingen op oudere mensen, op dementerende mensen, op psychiatrisch patiënten? Dat effect reikt ver, kan ik vertellen.

Een psychiatrisch patiënt – die geregeld wantrouwig zijn over medicatie – ineens geen blauwe, maar een rode pil geven. Zou dat echt zo eenvoudig gaan? Nee. De verhalen over patiënten die daardoor medicijnen mijden, zijn echt geen verzinsels. Diezelfde verhalen kun je horen over oudere mensen, die ineens “dat kleine roze pilletje” missen. Want da’s nu wit.

Het zijn van die ‘kleine’ – in een leven dus enorm grote! – effecten van ‘marktwerking’. Effecten die feitelijk minstens zo zwaar moeten wegen als de kosten. Die medicijnen zijn er toch voor de patiënt? Of toch voor de winst?

Dan begrijp ik ook beter wat de apotheker verleden maand zei over een van de medicijnen. De duurdere merkgebonden kreeg je alleen op doktersvoorschrift. Bij voorkeur – van wie? – nam je echter de goedkopere merkloze. Of er dan verschil was? “Nee, qua werkzame stof niet. Maar qua werking waarschijnlijk wel, door de combinatie met het bindmiddel”.

Het is maar dat je het weet.

Advertenties

One thought on “Verpakkingsvertrouwen

  1. Pingback: Een ander pilletje, meneer? | "Me dunkt…"

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s