De 365ste!

Het zit er op! Driehonderdenvijfenzestig blogposts heb ik gemaakt op Medunkt2011…

images

Stoppen?

Nee, dat niet. Het blijkt een beetje verslavend te zijn: jezelf verplichten rond te kijken, na te denken, conclusies te formuleren, open en kwetsbaar te zijn.

Dat stukje blijf ik vasthouden: het proberen te prikkelen van jouw gedachten. Omdat ik de posts echt heel snel maak – gemiddeld in een uurtje, zo rond 19.00 uur – zijn ze ook nooit helemaal volmaakt. Eerlijk gezegd, wil ik dat ook niet. Mijn blogposts moeten mijn redenering en gevoel van dat moment weergeven. Dat is belangrijk. Niet de details.

images3

Waarom?

Omdat ik werkelijk vind dat we dat te weinig doen: onszelf kwetsbaar maken. We zijn steeds meer over gegaan op borstklopperij en personal branding. Vergis je niet: dat is net zo ondermijnend slecht als continue mooie vrouwen in de reclame, sexprogramma’s op tv of stupide journaalonderwerpen. Als je dat maar lang genoeg doet, kweek je een houding. De negerzoen is er aan ten onder gegaan. Overdreven, en toch ook weer niet. Anorexia is niet voor niets een ziekte die in óns tijdsbeeld past.

Wat ik ook niet ga doen, is echt korter van stof worden. Ik probeer te mikken op maximaal vijfhonderd woorden. Maar ik vind het verhaal belangrijk dan die grens. En dus…

Heeft het jullie iets gebracht? Ik denk het wel. Alhoewel er op het blog sporadisch wordt gereageerd, merk ik wel iets van reacties. Tot mijn grote verrassing vooral in het echte leven: mensen die me aanspreken “dat ze het zo leuk lezen vinden”. Maar trotser ben ik op degenen die aangeven naar aanleiding van zo’n post toch even anders te hebben gekeken.

Wat mezelf ook wel weer verbaast, is dat de posts op een of andere manier het tijdsbeeld goed vatten. Dat zijn van die momenten dat ‘mijn’ onderwerp ook in de krant stond. De lol is dat ik geen idee heb hoe dat werkt. Je gaat zitten en schrijft. Het onderwerp fladderde naar je toe, soms vrijwillig en gracieus, soms met enorme tegenzin en stribbelend.

En dan komt het er dus in één keer uit. Vandaar ook de soms optredende fouten. Mijn iPad – waarop de WordPress-app staat – bemoeit zich zeer geregeld met mijn woordkeuze. Eén keer niet opletten en je bent de pineut. Dan staat er iets anders. Overigens is die iPad-app al weken buiten gebruik, nadat ik minstens twee blogposts er aan kwijtraakte: gemaakt, opgeslagen, toch foetsie. Dan word je chagrijnig!

Ik hoop dat er vooral meer wordt gedaan met mijn gedachten. Want, zoals iedereen van zichzelf vindt, ik denk dat het interessante zijn. Prikkelen, dat hoop ik te bereiken.

Mij levert het maken plezier op. Het levert ook perspectief op. Je blijkt als blogger te worden gevraagd voor van alles en nog wat. Da’s echt ook iets voor jou om te proberen. Het is écht waar dat je als je je hart volgt, de dingen doet die je energie geven doet, ook energie, lol en meer kansen krijgt. Eén groot pleidooi aan het UWV om vooral dat te stimuleren bij mensen. Ze kúnnen het en ze hébben het. Ik zie het bij De Reizende Ontmoeting die ik in Leiden organiseer.

Tevreden is wel een goede omschrijving over dit blog. Niet voor één gat te vangen. Niet in een hokje te vangen. Continue bewerend dat je ook ánders kunt kijken. Enorm enthousiast over technologie en zijn mogelijkheden. Maar zeer zeker ook over de Januskop, de zwarte kant. Want technologie is bevrijdend én disciplinerend tegelijk.

images2

De driehonderdenvijfenzestigste. Op de dag dat onze wasmachine niet lek bleek maar de afvoer verstopt?! Ik ook even dacht te gaan bloggen over ‘kwetsbaarheid’. Of over RSS, Google (Reader) en het Evil Empire. Over batterijen in een huishouden. Níet over het weer. Ik zal ook niet kunnen voorkomen dat thema’s terugkomen. Dat ga ik ook niet eens proberen. Zo zal ik de komende tijd vast nog eens bloggen over ‘sterke vrouwen’. Over werkloosheid. Over apparaatjes en dingetjes – alhoewel anderen dat veel beter kunnen dan ik. Over hoogbejaarden en zorg voor hen. En vooral dat een heleboel niet zo nieuw is als je wel denkt.

Maar vandaag dus niet. Vandaag gaat het over ‘365 keer’.

4 thoughts on “De 365ste!

    • Pffff….. Ben ‘al’ 57, hoor! En per 1-4 zelfs 58! 🙂

      Maar anderzijds: wij oudjes schijnen niet zo snel uit het veld te worden geslagen. En, belangrijker, ik ben het leuk gaan vinden.

      Nu nog hopen dat het leuk wordt gevonden.

      Jan

      Verstuurd vanaf mijn iPad

Geef een reactie

