Nóg een conferentie?!

Sociologie: dat heb ik gestudeerd. Met veel plezier. Zonder doel. Althans niet met een bepaald beroep of functie voor ogen. Het leek me reusachtig interessant te weten ‘hoe het eigenlijk zit met mensen’. En, eerlijk gezegd, heb ik na mijn kandidaats serieus overwogen over te stappen naar sociale psychologie. Maar die statistiek, hè, en al die psychologie die je dan weer moet inhalen. De (belangrijke) keuzes des levens maak je niet altijd even beredeneerd.

De ellende aan sociologie is dat het vaak van die ondoordringbaar geschreven boeken zijn. Daardoor blijft de kennis teveel onzichtbaar. En onbruikbaar. Da’s ontzaglijk dom, want kennis is er om gebruikt te worden. Dat vereist dus wel dat we die kennis ook kénnen.

Kijk, dát lijkt me wel een goed idee.

Het zal een geregeld lezer van dit niet ontgaan dat ik een groot voorstander ben van ‘ontmoetingen’. Vooral als heel verschillende karakters, meningen, disciplines elkaar ontmoeten, kunnen mooie dingen ontstaan. Inderdaad, dat vereist die beroemde open mind, de intentie om te lúisteren en reageren. Af en toe had je conferenties waar dat gebeurde. Een iconische – voor mij – is altijd Doors of Perception geweest, waar ik een keer of vier naar toe mocht.

Zulke ontmoetingen zouden we meer moeten hebben. Zo ben ik altijd onder de indruk geweest van Mobile Monday in Amsterdam. Ook vanwege de organisatie en doorzettingsvermogen van de organisatoren, maar vooral omdat het mij in contact bracht met andere mensen en denkwerelden. Wat mij in al die jaren heeft gefascineerd, is dat veel opwinding vaak ontstond op momenten dat iemand een verhaal hield dat me bekend voorkwam. Verdomd: heel vaak zaten er dan grote brokken sociale wetenschappen in. Jammer genoeg is het me nooit gelukt de verbinding andersom tot stand te brengen: meer sociale wetenschappers over hún vak en resultaten laten vertellen.

Da’s dus het idee.

Zou het mogelijk zijn een ontmoeting te organiseren tussen sociale wetenschappers en ontwerpers/appbouwers (en meer) over de manier waarop mensen samenwerken en communiceren?

Dat is al wat ouder idee waarmee ik mezelf belast. Het kreeg de afgelopen maanden weer een impuls doordat ik meer tijd kreeg om me er wat op te concentreren. En vandaag zag ik weer van die tweets voorbij komen; van Linda Duits en Gyurka Jansen, beiden sociaal wetenschapper. En dat vak nog uitoefenend, in tegen stelling tot deze oude socioloog. Tot mijn vreugde ging hun gesprek precies over dit onderwerp: de verbazing dat er eigenlijk bar weinig van de kennis uit de sociale wetenschappen bekend is onder ontwikkelaars en software-mensen (ik weet het: ik doe de groep daarmee onrecht, maar je weet wel wie ik zo ongeveer bedoel).

Ter illustratie:

Photo 12-03-13 19 41 50

Photo 12-03-13 19 42 30

Als ik die gesprekken hoorzie; mij lijkt het gaaf die ooitbedachte ontmoetingen te organiseren. Maar ik weet óók dat ik dat niet alleen moet doen. Dus

wie wil er mee doen?

O. Mocht je het idee pikken; ik zou het best wel aardig vinden als je dan bijvoorbeeld aangeeft wie je de eerste zaadjes aanreikte.

One thought on “Nóg een conferentie?!

  1. Bij mij (n=1) was het andersom. Al vroeg in de ban van technologie. Wonderbaarlijke communicatie via draadjes met mensen in werelddelen waar ik niet ben geweest. Contacten met mensen die ik nooit in het echt heb ontmoet. Mijn studie sociologie, vooral de onderzoekskant, triggerde een fascinatie voor databanken, opslaan van gegevens, gestructureerd verzamelen van kennis, statistiek. Ik ontwikkelde gaandeweg 2 applicaties. Het delen van de vergaarde data zou kennis en inzicht moeten vergroten. Moderne sociale media spelen een rol in verspreiding, discussie.

    Naar mijn ervaring hebben ‘software-mensen’ wel kennis, maar weinig interesse in sociale wetenschappen. Het is nu eenmaal een ander vakgebied. Andersom zijn er mensen, zoals ik, die kennis en interesse hebben in software-ontwikkeling, maar geen programmeur zijn.

    Tegelijkertijd is er brede belangstelling voor thema’s zoals privacy, sociale implicaties van ‘mobile applications’, de betekenis van digitale ‘anonieme’ communicatie (itt tot jouw ontmoetingen).

    Interessant, dus ik doe mee. Laat maar horen wat je voor ogen hebt.

Geef een reactie

