Een cryptograms raadsel

Een paar dagen geleden zag ik Frans Bauer een raadsel vertellen:

Hoe noem je een priester op een ei?

Het antwoord: een broeder.

Mocht je dat een flauwe grap vinden – had je ‘m wel geraden? -; dan is dit iets op even op te kauwen.

Wat is het verschil is tussen het woordraadsel van Frans en een cryptogram? Eerlijk gezegd denk ik dat dat alleen maar gradueel is: de cryptogrammen zijn moeilijkere woorden en zijn samengesteld uit meerdere woordomschrijvingen. Maar de essentie: een woordraadsel.

Ik heb iets tegen cryptogrammen. De vorige zin is honderd procent gelogen, want ik heb niets tegen cryptogrammen maar tegen de mensen die ze oplossen. En ook dat klopt niet eens helemaal, want ik heb iets tegen mensen die het oplossen van cryptogrammen zien als bewijs van intellectuele superioriteit. Kijk, en dát is dus fout. Vind ik.

Als ik eerlijk ben, scoor ik (behoorlijk veel) meer dan gemiddeld in IQtesten. Die dingen geven een indicatie dat ik in elk geval niet dom ben. Maar als het gaat om puzzelen, moeten ze mij niet hebben. Die dingen interesseren me niet en ‘dus’ kan ik ze ook niet.

Sudoku? Ik vermoed dat ik er in mijn hele leven drie of vier keer aan ben begonnen. En ook drie of vier keer na een minuut of drie stopte. Cryptogrammen? Ook al jaren niet gedaan. Die zijn wel ietsje leuker, maar als ik de oplossingen zag vond ik toch redelijk vergezocht. Raadseltjes? Die bevallen me weer wel, zij het dat ik zelden iets goed raadde. Kruiswoordpuzzels, in diverse vormen? Leuk tijdverdrijf, maar ook niet boeiend genoeg.

Weet je, hogere en lagere cultuur; eigenlijk is dat ook weer zoiets wat vaak fout wordt gebruikt. Het is helemaal niet de bedoeling dat je een verschil aanbrengt in (maatschappelijke) waardering tussen hoog en laag. En toch deed de televisiepresentator van het programma waar Frans Bauer te gast was, dat wel, door een smalend lachje.

Kijk, dát is dus een snob.

Geef een reactie

