Meme na meme

Readwrite mengde zich van de week ook in het koor van litanién over het nieuwe ontwerp van Facebook-tijdlijn:

What began as a spartan little text entry box is now a full-fledged multimedia monster, for better or worse.

Nu ben ik in de esthetiek niet een zwaardenkend mens. Iets is mooi, of niet. Bevalt, of niet. Uiteraard, in theoretisch opzicht weet ik van hogere cultuuruitingen en van klasse- misschien wel standsgebondenheid van cultuuruitingen. Maar dat alles is geen gerantie voor een verfijnde smaak, hoor. Hierover heb ik in dat opzicht ook geen uitgesproken mening (hetgeen sommigen vast zal verwonderen).

Taylor Hatmaker schrijft aan het eind van zijn stuk iets wat dan weer wel in mijn straatje past:

Chris Cox, Facebook’s VP of Product, summed it up this at Facebook’s big announcement Thursday morning: “Fundamentally we’re a container for content other people create.” But most Facebook users don’t create content, they just borrow it from someone else who probably borrowed it from someone else after it made the rounds on Tumblr a few months ago.

Maybe I’m just cynical. Or maybe there really is nothing new under the sun. But if you ask me, Facebook needs more content creators – and fewer diligent meme mules ferrying viral junk from point A to point B with their heads down.

Kijk, nú kunnen we praten!

Het Internet kent, zeker sinds het massaal populair werd, zijn eigen versies van memes: de internetmeme. Dat is een reusachtig interessante fenomeen. Vooral de snelheid waarmee sommigen zich verspreiden en de haast onwankelbare waarheidsstatus die sommigen hebben.

Memes passen in een vrij brede waaier aan collectieve ideeën en beelden. Van de (beroemde?) Broodje Aapverhalen en urban myths tot de virale video en de succesvolste YouTube-filmpjes. Op de keper beschouwt zou je die laatsten niet eens echt als meme moeten bestempelen omdat een meme feitelijk een inter- en intragenerationeel idee is: het leeft lang en onder alle leeftijdsgroepen. Deze website geeft, wat mij betreft, dan ook geen memes weer. Memes zijn concepten, ideeën.

cool-cute-funny-meme-popular-Favim.com-241789

Het tweede citaat uit ReadWrite past bij iets wat mij zorgen baart: dat té snel en té vaak wordt teruggevallen op anderen, op talenten búiten onszelf.

Als je kijkt naar de actuele discussie over (markt)waarde, dan valt op dat de onze, die van mensen, wordt bepaald door ‘wie ken je’. De zich ontwikkelende netwerkeconomie maakt dat jouw netwerk waarde vertegenwoordigt. En, eerlijk, ik hoorde dat van de week bevestigd worden toen iemand zei dat voor een werkgever “het netwerk wat je meebrengt van belang is”. We doen het allemaal; via social media informatie rondpompen, hetzij omdat we het oprecht interessant vinden hetzij omdat we menen er status aan te kunnen ontlenen; af en toe eens een naam laten vallen van iemand die we óók kennen; kennissen beoordelen op hun ‘nut’ in je netwerk. Dát is netwerken tegenwoordig: zorgen dat je de juiste mensen kent.

Die functionele houding is principieel anders dan de sociale. Hij is niet nieuw. Het old boys network, de jaargenotennetwerken en de ondernemersnetwerken zijn maar een paar voorbeelden van die functionele aanpak uit het verleden. Maar zoals het internet heel veel democratiseerde, zo gebeurde dat hier ook. We moeten netwerken en zorgen dat we de juiste mensen kennen en dingen doen (die die juiste mensen dan hopelijk zien en oppikken).

banner-meme-generator-590x300

Toch levert dat vragen op.

De belangrijkste heeft te maken met dat spreekwoordelijke beeld van vele kapiteins op één schip, en geen verdere bemanning. Als iemands waarde wordt bepaald door wat-i zendt en kent; hoe bepaal je dan de waarde dáárvan of van die persoon? Dat kán niet eindeloos doorgaan op basis van relaties. Dat is eindig. Tenzij we inderdaad bezig zijn een perpetuum mobile te construeren op basis van cirkelredeneringen. Want wat is de waarde van het individu dan nog?

De socioloog-filosoof Foucault heeft mooie dingen gedacht, gezegd en beschreven over ‘sociaal kapitaal’. Daarmee wordt zoveel bedoeld als dat, naast bijvoorbeeld geld, mensen ook handelen met en in goodwill, de gunfactor van nu. Daarbij moeten we ons wel realiseren dat hij dat type kapitaal zag in aanvulling op andere. Het is geen zelfstandige entiteit.

De (internet)meme die nu is ontstaan, verkondigt dat we moeten investeren in netwerken, dat we moeten delen – ‘maar wat we zélf maakten, wisten of becommentarieerden’, hoort daarbij – en samen moeten werken.

Totdat teveel mensen de meme opvatten als: “ik moet rondpompen”. Dan verzuipen we.

2 thoughts on “Meme na meme

    • Zó absoluut is de werkelijkheid ook weer niet. Maar als iedereen de ander citeert: wie denkt dan nog? Voegt toe? Het gaat dus om het zonder toevoeging doorsturen etc..

      Het ‘dus’ klopt dus niet 🙂

      Maar je hebt gelijk: er zit een zwakte in (zoals in alles). Je kunt ook toevoegen door je keuzes. Goede content curatie voegt toe: selectie. Dit blog gaat echter meer over de ‘snelle’ social media als Facebook en Twitter, waar doorsturen soms te makkelijk gaat.

      Verstuurd vanaf mijn iPad

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s