Een queeste

Wat voor zoektocht nu weer? Dat er een spannend verhaal is voortgekomen uit die zoektocht naar het Gulden Vlies is mooi meegenomen; en een prachtige filmversie van Monty Python.

Nee, deze zoektocht is eigenlijk die naar onszelf. Als er iets is wat mij enorm veel deugd doet, is de enorm toegenomen aandacht voor de sociale wetenschappen. Niet als studiekeuze, maar ‘gewoon’ als interessegebied voor mensen die in heel andere vakgebieden werken.

Kijk, als opgeleid socioloog is dat best wel leuk; zien dat steeds mensen, zonder het te weten, dat soort van ‘nutteloze kennis’ toch gebruiken. Want dát is wat gebeurt: nadenken over wat ons drijft, óók als je dat doet om een goede app te ontwerpen of om social media te begrijpen.

Toch verkneukel ik me nog weleens.

Als je dit blog leest – of mij volgt op twitter (@janvds55) – dan kán je haast niet ontgaan dat ik mensen meerdimensionale en complexe wezens vindt, die ook nog eens ingewikkelde sociale relaties er op nahouden. Alhoewel een ieder een eigen fysieke entiteit zijn, is het toch verdraaid lastig – eigenlijk bedoel ik: onmogelijk – een mens te vangen in (software)systemen.

Zoals ik in workshops nog weleens uitleg: eigenlijk zijn al die social media bij elkaar een benadering van een mens. Kijk met die ogen maar eens naar dit plaatje:

sm-in-a-donut1

Dat verklaart voor een deel de problemen die we hebben met social media. De mensen die ze te eendimensionaal vinden, hebben gelijk; want vaak nemen ze dan maar één platform. De mensen die vinden dat we veel te veel social media moeten onderhouden, hebben weinig zelfkennis; we zíjn nogal ingewikkeld, met verschillende gezichten naar buiten.

Toch blijven we zoeken naar die killer application, naar die ene dienst, dat ene platform waarop we alles kunnen wat we ook in het dagelijks leven doen. Laat ik de illusie wreed doorbreken – als die er nog was bij jou: die ís er niet.

Dat is wel iets anders dan dat dat micro- en mesoniveau waarin mensen opereren níet interessant zouden zijn. Dat zijn ze wel. Want juist dat zijn de niveaus die het dichtst bij ons dagelijks leven staan. Jouw dagelijks leven speelt zich vooral af in relaties op die niveaus: je sociale netwerk van gezins- en familieleden, collega’s, buren. Je contacten met winkeliers zijn wat oppervlakkiger, maar liggen nog steeds in dit bereik. Kortom, de bubble waarin we leven is vrij klein en overzichtelijk.

Daar moet je geen grootse generieke oplossingen tegenaan gooien. De wensen en mogelijkheden van bijvoorbeeld een groot bedrijf zijn wezenlijk anders dan die van je buurtwinkel. Die eerste heeft een complex cms nodig – of denkt nodig te hebben – om z’n website en andere uitingen mee te beheren. De lokale winkelier zou vast ook graag een goede digitale relatie met z’n klanten onderhouden; maar hoe? In elk geval niet met grote investeringen als gevolg.

In al dit licht vind ik dit een interessante kop bij Yahoo Finance:

New Social Media Platform Redefines Local Business-Consumer Relationship
Meetlocalbiz.com instantly connects local businesses with consumers in the community.

Op zich allemaal niet zo woest interessante techniek. Dat neemt niet weg dat het wél een interessante insteek bevat:

Meetlocalbiz.com, a free social media platform, has one goal in mind: to help small businesses better engage with potential consumers.

Meetlocalbiz.com beweert gratis micro-websites aan te bieden aan de lokale winkelier; ja, dat staat er: gratis! Aan de consument wordt een systeem aangeboden waarmee die contact kan houden met de winkeliers in zijn buurt. Dát is het aardige: de aandacht voor het lokale. Of dat nu echt gratis is, of niet; of het nu technisch hoogstaand is, of niet; dat dondert allemaal niet.

Wat gebeurt, is dat de (hyper)lokále economie een steuntje in de rug krijgt. Hopelijk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s