Ik loop je zonder probleem straal voorbij

Of het een uitsluitend Haagse is, weet ik niet. Maar wij spraken vroeger, naast nogal plat Haags, ook over mensen die je over het hoofd zag als mensen die je straal voorbij liep. Geen idee of dat sindsdien één van mijn talenten is, maar ik weet wel dat ik erg goed ben in het niet herkennen van mensen. Pffff. En hoe.

Een paar jaar geleden kom ik bij de fysiofitness één van de medesporters tegen die vriendelijk informeert waarom ik hem op minder dan anderhalve meter passeerde zonder enig blijk van herkenning. We liepen dus min of meer recht op elkaar af. En ik heb hem helemaal níet gezien. Dat ben ik.

Mocht je me dus kennen. Het is zeker geen overbodige luxe mij gedag te zeggen, want de kans is groot dat ik verward-nerveus aan het nadenken ben: ‘Wie ís dag ook alweer?’. Dat ben ik.

Dat talent is echt heel handig. Waarom ik dat doe, is me eigenlijk een raadsel. Maar ik heb me aangemeld bij Burgernet; alweer een jaar geleden denk ik. Burgernet is een mooi systeem. De idee er achter is simpel: zorg ervoor dat er veel ogen voor je uitkijken naar dat wat je zoekt. Als er een kind is vermist. Als er een overvaller wordt gezocht. Als er een dementerende is weggewandeld. In al die situaties kun je een telefoontje krijgen om naar zo’n persoon uit te kijken (en bij een overvaller de waarschuwing daar vooral níet op af te stappen). Overigens, als je dat niet uitsluit in je instellingen kun je ook in het buitenland worden gebeld met een uitkijkoproep. Dat geeft je dan weer wel een band met thuis.

Maar goed. Ik herken mensen dus slecht. Dat geldt in mijn geval ook voor namen. Volgens een psycholoog betekent dat dat ik in de grond van de zaak helemaal niet ben geïnteresseerd in die mensen. Dat zal vast, maar ik zie het net anders. Wat mij – in alle mensen – interesseert is hunverhaal, wie ze zijn en wat ze doen. En, tja, hoe ze heten of wat hun statusbepalende functie is; inderdaad, dat boeit een stuk minder.

Vandaag was ik dus onder de indruk toen ik tweets zag voorbijkomen dat iemand de most powerful man of the world had gezien. Ik weet mijn eerste reactie nog: “Da’s vast een verwarde metrobewoner die in een psychose leeft”. Maar waarom zou je daarover tweeten?! Omdat je werd bedreigd?! Waarom?! Geen benul.

20130121-190109.jpg

Totdat ik onderstaand stukje las, heb ik er níets van begrepen. Weet ik veel wie die Belangrijke Mens is die daar op dat metrobankje zit. Da’s toch gewoon een reiziger? Met een verhaal.

20130121-184432.jpg

Geef een reactie

