Idiot, slow down

Als je hier klikt, krijg je ‘m te zien en te horen; gebruik ‘m als achtergrond. Je krijgt 5 minuten en 17 seconden om deze blogpost te lezen. Dat is de tijd die het kost om deze live versie The Tourist van Radiohead af te luisteren. Misschien ben jij meer van de studio-opnamen; ik meer van live uitvoeringen. Meer emotie.

De enige reden dat ik je naar Radiohead wil laten luisteren, is het refrein van dit nummer. En het eind. The Tourist is een ietwat a-typisch , begrijp ik, maar wel erg mooi. En met een boodschap die me aanspreekt: slow down! Ga langzamer! Doe ’s rustig! Kalm aan dan breekt het lijntje niet! Haastige spoed….

Zoals je hoort, is het tegen het lijzige aan. De langzaamheid van de negerblues, de droeve klanken van het werken op het land, de traagheid die we allemaal zo graag zouden willen ervaren op dat ene pleintje onder de Franse platanen. Maar de snelheid van alledag, hè…. Slow down.

En de aandacht voor details. Het nummer pelt af. Niet dat het tempo omhoog gaat, maar eventjes stijgt het aantal muziekinstrumenten en zwelt de muziek aan. Om dan weer rap te zakken naar dat langzame slow down. Afpellend naar de drums en de bas, naar de bas, en tot slot… heel ijl … die ene tik op een triangel. Wegstervend.

It barks at no one else but me
Like it’s seen a ghost
I guess it’s seen the sparks a-flowing
No one else would know

Hey man, slow down. Slow down
Idiot, slow down. Slow down

Sometimes I get overcharged
That’s when you see sparks
You ask me where the hell I’m going
At a thousand feet per second

Hey man, slow down. Slow down
Idiot, slow down. Slow down

Hey man, slow down. Slow down
Idiot, slow down. Slow down

‘Langzaamaan’ en ‘details’. Eigenlijk zouden we dat meer moeten doen. Het is een mantra op een overslaande plaat geworden. Want we dóen het niet. Het lukt niet. Met als als gevolg dat steeds meer mensen iets najagen dat geromantiseerd-onwerkelijk is geworden, haast een idee fixe.

Pas als je móet, kan het. Dat hoor je van mensen wier lichaam een waarschuwingsschot voor de boeg afgaf: een hartinfarct, een maagzweer, een burnout, hoofdpijnen of rsi. Roept u maar. Of je kan een hele poos niet werken: door ziekte, door een ongeval, door werkloosheid, vanwege een sabbatical. Ook die laatste ja, geeft je een idee van wat je deed: rondrennen.

Maar waarnaartoe?

Je kunt met alle gelijk van de wereld zeggen dat we dát nu wel weten; dat we het eigenlijk allemaal anders zouden moeten doen en rustiger aan. Jullie dóen het echter niet. Ik heb makkelijk praten, want de werkloosheid dwingt me in één klap het tempo naar beneden te brengen. En je financiële mogelijkheden zijn ook ineens een heeeeeeeel stuk beperkter.

Maar ik weet nu wat dat betekent, dat slow down; vooral ook hoeveel ik heb gemist door er géén aandacht aan te besteden. En dan heb je nog van die werknemers die menen dat het statusverhogend werkt als je je over de kop werkt, als je zo dom bent dat je moet zeggen “ik maak werkweken van meer dan 60 uur”. Ze hebben geen idee wat ze opofferen,

tot ze de klap met de hamer krijgen, tegen de muur aanlopen, leeglopen.

Echt. Als ik je één ding mag meegeven, nóg een keer: rem af, kijk om je heen, geniet van kleine dingen, vraag je af of je niet met mínder toe kunt, of je wel lól hebt. En laat je nu eens leiden door je éigen gevoel en verstand. Als je dit een jaar of twee, drie geleden aan mij had gezegd, had ik het niet gedaan en gedacht: “Man, maak je niet druk. Ik red het toch? Het gáát toch?”.

En hoe mis zat ik.

2 thoughts on “Idiot, slow down

  1. We moeten, Jan. De plicht roept en status verplicht ons. Op jacht naar succes. Een vlucht uit de sleur. Op zoek naar een lekkere hoeveelheid adrenaline. Zo hebben we dat met z’n allen afgesproken…

    • Kijk, da’s nou het aardige aan dit soort van algemene waarheden: niemand sprak ooit iets af. Het ontstaat. We doen het onszelf aan. En we kunnen het ook zelf weer terugdraaien. Gewoon. Door minder mee te doen. Is echt de enige manier, want degenen die winnen in de situatie – aan ons – gaan ons dat niet aan de neus hangen.

      Opvallend toch, dat veel mensen die gedwongen ineens rustiger aandoen allemaal melden dat het ook rust brengt in je leven. Wat zou dat betekenen?

      Verstuurd vanaf mijn iPad

Geef een reactie

