Goede voornemens al aan diggelen?

Drie maanden. Dat blijkt de grens te zijn die je moet zien te nemen om je Goede Voornemens voor 2013 te realiseren. Onderzoek toont aan dat de helft van de goede voornemers binnen die drie maanden afhaakt. In de daaropvolgende drie maanden slechts vier procent. Mocht je dus goede voornemens hebben gemaakt: succes!

Gedrag veranderen is echt een leuk onderwerp om af en toe bij stil te staan. Het onderzoek van Norcross hierboven, bij voorbeeld, vergeleek twe groepen: mensen die goede voornemens maakten om hun gedrag te veranderen en mensen die dat niet deden maar wel degelijk wisten dat er iets móest veranderen. Na twee weken bleek van de goede voornemers 70% het vol te houden. Van de andere groep 50. Een goed voornemen – of: heel bewust beginnen – geeft je een heel mooie start.

Wat ik niet wist, is dat wensdenken een belangrijke rol speelt: een negatieve.

As mentioned, Norcross compared what strategies people were using that were successful as well as the ones that weren’t. As I’ve posted previously under Lady Gaga versus The Secret, we get the familiar split between positive expectations and wishful thinking. Those people who felt confident they could follow through usually did. Those who employed wishful thinking, imagining they already accomplished their goals, usually didn’t. By the way, the research showing how wishful thinking is motivationally damaging is one of the more established psychological findings and, consistent with this research, wishing more people believed this doesn’t make it so.

Het klinkt wel logisch. Als je diep van binnen denkt dat je er al bent, raak je een deel van je motivatie kwijt. De hardloper die zijn laatste stappen langzamer zet omdat-i al is overtuigd van de winst. En dan (soms) verliest. Interessant daaraan is ook de rol van positief denken. Dat blijk je dus niet plompverloren te moeten doen.

Scientifically-speaking, focusing all of your thoughts on an ideal future reliably leads to lower achievement. In other words, you are less likely to achieve your goals when all you do is imagine that you already have achieved them.

“Negative” thinking, on the other hand, has gotten a bad rap. This is mostly because the people who advocate “positive” thinking lump all the “negative” thoughts together in one big unpleasant pile, not realizing that some kinds of negative thoughts are actually necessary and motivating. There is a big difference between “I am a loser and can’t do this” (a bad, self-defeating negative thought), and “This won’t be easy, and I’m going to have to work hard” (a very good negative thought that actually predicts greater success).

In fact, study after study shows that people who think not only about their dreams, but about the obstacles that lie in the way of realizing their dreams – who visualize the steps they will take to make success happen, rather than just the success itself – vastly outperform those who sit back and wait for the universe to reward them for all their positive thinking. Whether it’s starting a relationship with your secret crush, landing a job, recovering from major surgery, or losing weight, research shows that if you don’t keep it real you’re going to be really screwed.

Wat wel werkt bij het behalen van je doelen, is dus realisme; en zorgen voor een goede omgeving. De kat niet op het spek binden, verbeeldt dat mooi. Zorg ervoor niet in verleiding te komen, of althans zo min mogelijk. Een goede methode om je daarbij te helpen is zorgen dat je sociale netwerk je steunt. Niet dat je je daarbij diepzinnige therapeutische gesprekken moet voorstellen; vertel je netwerk van je voornemen en zij zullen je geregeld confronteren met de vraag hoe het daarmee gaat. Bekennen dat het een mislukking is geworden, zul je zo lang mogelijk willen ontwijken… door of te liegen of je aan je voornemen te houden. Zo althans interpreteerde ik dat.

20130105-184556.jpg

En dan dat vermaledijde procrastineren: het uitstelgedrag. Je zou haast denken dat dat iets van onze tijd is. Maar dat is niet zo. In de 18de eeuw wordt er al over nagedacht en geadviseerd: Procrastination; The Sin and Folly of Depending on Future Time En nu nog steeds. Zo kun je online deel nemen aan een onderzoek naar persoonlijkheid en procrastinatie van Piers Steel. De moeite waard (maar ik geef toe: ik ben dol op online quizjes en vragenlijsten). Mijn score daar was 64; erg hoog, maar ja “free spirit and spontaneous” zijn ook wat waard. Helemaal mooi vond ik dat er ook een iPhone-app is waarmee je je procrastinatie-indexcijfer kunt bepalen.

Ik geloof dat ik het wel aardig doe. Mijn voornemen om een nieuwe zinvolle tijdbesteding te vinden, die mogelijk ook tot een inkomen oftewel baan leidt, voldoet aan de eisen. De start is er. Het beeld is realistisch en de negatieve aspecten zijn afgedekt door een deel van het sociale netwerk: “Dacht je nu echt als 57jarige een báán te vinden?”.

Hmmm…. misschien daar eens aan gaan werken, aan dat sociale netwerk.

20130105-184538.jpg

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s