Het grijpt je bij de strot

3D. Vast ook al gezien. Een jaar of twee in Amsterdam in een filmtheater als een kathedraal zag ik voor het eerst een film in 3D. Avatar. Een mooie film. Leuke effecten. En vooral ook leuk om eens opzij te kijken en dan al die mensen met hun identieke 3D-brilletje op te zien zitten. Dat was wel een moment dat je denkt te kijken naar een massa mensen onder invloed van buitenaardse entiteiten zo sukkelig ziet dat er uit.

Wat mij het meest is bijgebleven van die 3Dfilm is dat de ondertitels last hadden van de struiken. Het is een detail, maar blijkbaar wel een dat indruk maakte. Ik heb geregeld het gevoel gehad te lijken naar een beeld waarin de ondertitelregel verder weg in het beeld lag dan de voorgrond: verder weg dan de struiken. Dat was een uitermate vreemde gewaarwording.

Nu is 3Dfilms kijken nogal ‘een ding’. Je zou er ziek, zwak en misselijk van worden. Mensen met spontane migraine-aanvallen, gewone hoofdpijn en desoriëntatie zoals bij zeeziekte zouden zijn gesignaleerd. En het schijnt nog waar te zijn ook. Omdat 3D-kíjken niet gepaard gaat met het voelen van de beweging, kun je er ook ‘dronken‘ van worden. Kortom, 3D kijken is splinternieuw en (want) het levert tal van nieuwe onderzoeksresultaten op over ongewenste of gevaarlijke neveneffecten. Als je gaat zoeken naar de verklaringen daarvoor, kom je al snel in behoorlijk ingewikkelde biologisch-technische verhandelingen terecht. Maar de conclusie is wel duidelijk: je kunt er echt ziek van worden. De prettige mededeling is dat dat niet heel veel mensen overkomt. Die migraine ga je niet krijgen als je er geen aanleg voor hebt. In dat geval zou je wel gewoon hoofdpijn kunnen krijgen. Maar ook dan moet je wel tot de gelukkige paar procent horen die dat overkomt. Want de meeste mensen hebben nergens last van.

Avatar vond ik indrukwekkend. Niet dat ik nog enig idee waaróver die film ging. Het verhaal is uit m’n geheugen verdwenen. Maar de ervaring van voor de eerste keer 3D kijken niet. Goed, hele stukken film leken helemaal niet driedimensionaal. Maar andere stukken waren wonderlijk mooi geworden. Zo leken de pluisjes in het oerwoud werkelijk de zaal in te zweven. En de ondertitels dus deel uit te maken van de scènes.

De tweede 3D-film die ik zag, zag ik recent: The Hobbit. De ondertitels stonden weer ín de scènes. Je raakt daaraan vast nog eens gewend. Maar verder… De vraag is wat 3D toevoegt aan de beleving.

Lekker ongenuanceerd geformuleerd: het verhaal van The Hobbit stelde weinig voor. Het zal de kijker niet bepaald ontgaan dat één boek uiteen wordt getrokken over drie – twee nog uit te brengen – films. De vogelvluchtbeelden van verder mooie natuur werken prima als stoplappen, maar ook als breekpunten. Een reis door de steppe, over een bergrug, nog een bergrug en een sneeuwlandschap wordt wat langdradig, ook met 3D.

Ziek ben ik noch een van de anderen in het gezelschap niet geworden. Wel moet ik bekennen dat de geregeld voorkomende gevechten tussen dwergen en divers tuig en onderwereldfiguren wel zó rommelig overkomt dat ik geregeld geen idee had wie nu eigenlijk wie aan het bestrijden was. En wíj zaten op de achterste rij, met goed overzicht. Ik ben benieuwd welk effect dit op de eerste rij had. Man, man, slachtpartijen te over.

20130103-181020.jpg

Wat me uiteindelijk ook wel verbaasde, is dat zich geregeld het verschijnsel voordeed dat het net leek of je naar een ‘gewone 2D’film keek. Dan was het 3Deffect of zó dun of van geen toevoeging. Heel geregeld had ik het gevoel te kijken naar zo’n ouderwetse 3D plaat; van die onderleggers.

Het laat mij toch wel achter met de vraag wat 3D eigenlijk toevoegt aan de filmervaring. Mijn voorlopigheid conclusie, als kleinkijker, is dat dat reusachtig beperkt is. Ik ben geen fan van griezelfilms, maar daar kan ik me nog winst kunnen voorstellen. Bloederige handen die je uit het scherm naar de strot grijpen. Oehoeeee…

Geef een reactie

