Anders kijken

“Een beetje rondlopen als Alice in Wonderland en je verbazen over wat je om je heen ziet”; zo karakteriseerde mijn directeur mij, m’n werk en m’n houding. En die mening was negatief. Want als directeur van een bedrijf dat met innovatieve oplossingen komt, ben je niet geïnteresseerd in verbazing maar in resultaat en in het alledaagse.

20121118-170752.jpg

Als je mij volgt en een beetje kent, weet je dat het me irriteert als bedrijven zich zo gedragen. Innovatief zijn is niet een sales pitch, is niet een mission statement, of een kek logo. Het is een mentaliteit. En als je die niet hebt, dan moet je niet proberen je die aan te meten. Zeker niet in een wereld waarin het niet gebruikelijk is om helder te zijn: niemand zal je zeggen wat-i wérkelijk van je bedrijf vindt. Pas als je er weg bent, los en onafhankelijk, krijg je dat – wellicht – te horen.

Over innovatie zijn boeken vol geschreven. En daar vrijelijk uit jattend en samenstellend, heb ikzelf nu het idee dat innovatie iets is wat we allemaal kunnen en doen. Goede ideeën heeft echt iedereen. Het is soms wel even zoeken, of eigenlijk vooral stimuleren, om die openbaar te maken. Want, ja, innovatie is toch iets exclusiefs voor futurologen, voor moeilijk-denkers en -praters, voor intelligente mensen, voor een elite? Nou, nee dus.

Innovatie is helemaal geen vaardigheid van ’n mens. Het is een vaardigheid van een mens in een groep. Klinkt vaag. De huidige situatie is er een waarin sociale netwerken een belangrijke rol spelen. Heel concreet betekent dat dat er informele groepen mensen bestaan die op sleutelposities zitten als het gaat om het verdelen van middelen. Vergis je niet. Dat zijn zeker niet alleen de geldschieters. Dat zijn ook de mensen die de geldschieters in het verleden goede diensten hebben verleend en nu in een voorkeurspositie in het netwerk verkeren. Dat is een situatie die al zó oud is: de Limburgse bouwwereld, de Rotterdamse havenbaronnen en de Wassenaarse tyconen, allemaal min of meer spontane clusters van ‘ons kent ons’. En dat doet de nieuwe wereld net zo hard.

20121118-170845.jpg

Innovatie is iets wat iedereen aangaat. Het is de vaardigheid van een groep mensen om een klimaat te scheppen waarin het uiten van ideeën wordt gestimuleerd en, minstens zo belangrijk!, die ideeën ook worden opgepakt en uitgevoerd. Al is het maar als test. Innovatie is dus niet iets wat is gekleefd aan degene met de mooie visionaire verhalen. Dat mag dan wel de start zijn en het kader vormen; het is en blijft déél van iets groters.

Innovatie is dus in een bedrijf een cultuur van vertrouwen brengen dat serieus wordt omgesprongen met je idee. Een cultuur ook waarin gelijkwaardigheid norm is; goede ideeën kunnen van overal komen. En het is een zaak een harvester, een oogster te hebben die die ontwikkelingen begeleidt en de mogelijkheid heeft ze verder te brengen. Juist nu. Juist in deze periode.

Mijn overtuiging is dat veel ‘innovatieve bedrijven’ dat in deze zin absoluut niet zijn. Die hebben de kern van Alice in Wonderland niet begrepen; niet gezien dat Alice niet solo opereert, niet gezien dat Alice ook de vreemdste ideeën van de andere karakters probeert te begrijpen en gebruiken.

Als je de blogs terugzoekt, kun je het een en ander vinden over paradigmawisseling en over de noodzaak zo los mogelijk van het huidig paradigma te kijken als je vooruit wilt. Dan zul je als een ontdekkingsreiziger onvoorspelbaarheid, onzekerheid en toeval tot kernwaarden moeten erkennen. Een bedrijf dat alleen maar Alice ziet, gaat dat niet kunnen.

Deze gedachten bekropen me vandaag toen ik via Ruud van Wijngaarden (@hoof) een video zag. Een video over ‘waarnemen’. In een wereld waarin om ons heen bijna talloze camera’s ons gedrag vastleggen – zie ook hier – ben je al snel geneigd te redeneren vanuit de reden waarom die dingen er hangen: surveillance, controle. Maar surveillance laat ook andere dingen zien. Dingen die we eigenlijk veel te weinig aandacht geven, die we veel te weinig opmerken.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s