We zijn toch niet achterlijk?!

Tot een jaar of wat geleden érgerde ik me vooral aan tvreclames. Ze storen zowat alles wat je op tv wilt zien; zelfs bij de publieke omroep zijn ze – al lang geleden – doorgedrongen. Niet meer te ontwijken, dus. Een soort natuurverschijnsel.

Dat biedt blijkbaar wel kansen.

Je blijkt ook serieus naar tvreclames te kunnen kijken; alsof ze bedoeld zijn om aandachtig naar te luisteren.

Dat levert dus echt topvermaak op. Want die reclamemensen zijn óf zelf niet de slimste leerlingetjes geweest op school óf menen dat de tvkijkert een volslagen idioot is. Het gevolg is gelukkig wel vermakelijke onzintelevisie.

Wat te denken van de bewering bij een zalfje dat het IQ heeft? Echt, het is van Nivea en heet Hydra IQ. Volgens de reclametekst “maakt het waterkanaaltjes onder de huid waardoor je huid beter hydrateert”. Je vindt het in de serie Repair and Care; alsof je beschermings- en onderhoudsmateriaal zoekt voor de carrosserie van een auto. Waarschijnlijk zal een goed vette crème ook voldoen. Maar ja, dat bekt niet lekker.
Het lijkt alsof de vrouwelijke helft van de wereldbevolking volslagen idioot is, als je ziet wat voor hen word bedacht. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de bedenkers mánnen zijn. En dat díe geen grotere intellectuele uitdaging aankunnen.

Dove bestrijdt “witte strepen” in uw, vrouwen-, kleding. Mannen hebben er blijkbaar geen last van? In elk geval heeft Dove “aan vrouwen gevraagd” hoe het goedje bevalt. Niks aantallen, alleen maar “vrouwen”. Overigens staat er vaak in héél kleine letters dat “het onderzoek” is gedaan onder, laten we zeggen, 30 respondenten. En dat – bijvoorbeeld – “83% significante veranderingen” merkte. De indruk zou moeten zijn: en hup, wég zijn de rimpels. Vast niet. Wel het aanschafbedrag.

Klinkt toch wel weer lekker, niet?! Weer dat woordje repair. En vooral ook het voorkomen en wegwerken van allerlei verouderingseffecten. Eeuwig jong…. hoe mooi.

Hmmm… de grootste onzin wordt wellicht verkondigd door de schoonheidsindustrie: de smeerseltjes en geurtjes. Is ook wel logisch. Reeds in de Middeleeuwen trokken de kwakzalvers met hun kwakkie zalf langs stad en land.

De volgende stop? Ooit weleens geluisterd naar voetbalcommentaar? Oók hilarisch. Je zou er haast voetbalwedstrijden op televisie voor gaan kijken.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s