Het kappersuitje

Ik ben vandaag naar de kapper geweest.

Kappers zijn altijd bron van tijdverdrijf. Zitten en wachten. Terwijl je geschoren wordt, vooral stilzitten; zo luidde een bekend gezegde in oude tijden. Inmiddels doen wij mannen dát zelf. Scheren doe je tegenwoordig zélf, nadat meneer Gillette ons aan de scheermesjeshouder, en de scheermesjes, hielp. Met de beschikbaarheid van elektriciteit in de meeste huizen werd het modern, en ‘dus’ beter, om jezelf elektrisch te scheren. Eén ontboezeming: mij is het nooit gelukt om ermee glad te scheren, wel roodgloeiend. Enfin, dan keren we dus weer terug naar ‘het natte scheren’. Lekker glad. Maar ja…. nu loop je het risico van automutilatie doordat je even niet oplet. En dan blijken scheermesjes écht zo vlijmscherp dat je niet merkt dat je je sneed totdat de bloeddruppels te zien zijn. Mij is nu wel duidelijk waarom sommige moordenaars vlijmscherp snijmateriaal prefereren: het snijdt echt een stúk lichter!

20121109-205321.jpg

Kappers en wachten. Zeker bij een kapper zoals die ik uitkies: die waar je geen afspraak hoeft, nee, niet kúnt maken. Je loopt binnen en schuift achteraan in de rij aan. Die rij is dan vaak een rij langs de wand. Of, zoals bij mijn kapper, een leestafel. Om de tijd te doden is er niet eens zoveel veranderd. In mijn jeugd lag er een oude leesmap bij de kapper. Nu ligt er een recentere. Maar er is nu wel een koffieautomaat – zelfbediening – en een vlakschermtv waarop iets aan bewegend beeld is te zien. O, en de noodzakelijke niets-aan-de-handmuziek uiteraard, waarvan ik dus inderdaad niet weet wat er eigenlijk werd afgespeeld.

Een knipbeurt leidt soms tot een ochtend waarop je weer eens De Telegraaf en de Privé kunt lezen (en de blaadjes met de mooie, schaarsgeklede dames ethisch-correct moet laten liggen). Maar ja, na een minuut of vijf heb je die twee wel uit. En weet ik weer wat er mis is. De Telegraaf schreeuwt zo hard dat ik er pijn van krijg aan mijn ogen en vergeet in zijn enthousiaste geschreeuw het nieuws te vermelden. Dat zoekend, ben je De Telegraaf dan ook snel uitgewandeld. Privé is eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Uiteraard zou ik graag willen weten wat de recentste roddels zijn en wie het met wie doet of niet en waarom waar hoe laat. Maar als ik daarvoor eerst een puzzeltocht moet voltooien langs vette koppen, kapitale namen en talloze foto’s is mijn enthousiasme aardig getemperd, hoor. Dan overheerst de luie lezer die de De Volkskrant is gewend, met vooral letters en woorden en een verhaal.

Als je dus na een kwartiertje bladeren weer op de hoogte bent van niets, zit je een beetje om je heen te kijken in zo’n kapperssalon.

20121109-205312.jpg

Veel vrouwen vandaag. En veel zilverfolie. Met enige verbazing weer eens zitten kijken naar het handwerk van de kapsters. Da’s je reinste laborantenwerk met chemicaliën. Maar gelukkig hebben ze tegenwoordig van die goedkope plastic huishoudhandschoentjes. Het is dus hartstikke veilig. Toch?

Dan zit je dus aan zo’n tafel te kijken naar kapsters die toch wel een uur per klant bezig zijn met het inpakken van kleine plukken haar in zilverfolievellen, nadat ze zijn ingekwast met een goedje dat sterk naar ammonia ruikt. Rare jongens, die vrouwen. Ik zou die chemische centrale niet aan m’n hoofd willen hebben hangen. En het ziet er ook nog eens niet elegant uit: zo’n hoofd vol zilverpapier en dan met z’n drieën of vieren naast elkaar zitten wachten, lezend, tot het goedje is ingewerkt. Je moet er echt iets voor over hebben om mooi te worden.

Nee, dan ben ik blij met mijn haar. In een kwartiertje is er weer een vormpje in geknipt, heeft de kapster me weer gevleid met de opmerking “dat u zulk mooi dik haar hebt”, hebben we het weer gehad over “op natuurlijke manier grijs worden, is tóch mooier” en weer vastgesteld “dat u er zo weer een poosje tegen kan”.

Een week of zes. Dan ben ik er weer. Om de krant door te bladeren. En de Privé. Te wachten en te kijken naar zilverfolievellen die worden afgerold.
20121109-205301.jpg

Geef een reactie

