Vrouwen, blijf alsjeblieft mooi!

Dit wordt een blogpost met risico. De ellende is namelijk dat we er zo lekker spastisch op kunnen reageren, en zo hyper-correct. En da’s nu net mijn probleem.

Ben je man? Eigenlijk zou je dan nu kunnen ophouden met verder lezen. Vooral wij, mannen, zijn nogal geneigd dit onderwerp verkeerd op te pakken. En vrouwen vaak ook wel, maar dan op een andere manier. Deze blogpost is vooral bedoeld voor de vrouwelijk lezer, de lezeres dus.

20121025-190908.jpg

Het zou prettig zijn als je positieve waardering kunt uiten. In Nederland is dat niet echt gewoonte: complimenten uitdelen. We zijn tot in onze vezels opgegroeid met ‘doe maar normaal’ en de idee dat het boven het maaiveld gevaarlijk toeven is. Als je je hoofd boven dat maaiveld uitsteekt, gaat je kop er immers af. Niet opvallen. Opgaan in de menigte. Dat heeft ook voordelen als je een stabiele basis voor een samenleving zoekt (en – bijna dientengevolge – een nadeel als je een veranderende samenleving nodig hebt).

20121025-190856.jpg

Mijn vraag, dames, is hoe je in vredesnaam vrouwen een compliment maakt zonder of seksistisch over te maken of als versiertruc – dat heet blijkbaar playen, pfff – of denigrerend.

Het lijkt alsof wij mannen over vrouwen alleen maar denken in termen van mooie borsten, mooie billen, mooie benen. Veel verder komt onze beperkte sekse blijkbaar niet. Nou, mooi wel!

Het leek me goed eens vast te stellen hoe het ook zou kunnen zitten. Ik kan natuurlijk voor niemand anders dan mezelf praten, maar het zou me enorm verbazen als er niet nog minstens één vergelijkbare geest is. Een poging, dus, die hopelijk meer mensen aanspreekt.

Vrouwen maken de wereld mooier, doordat ze zélf schoonheid zijn. Ik weet dat dit een sekse-bias is, doordat ik als man geconditioneerd ben meer naar vrouwen dan mannen te kijken. En dus zie ik inderdaad werkelijk beduidend minder mooie mannen dan vrouwen. Wellicht dat een vrouw daarover haar licht eens kan laten schijnen.

Het hyper-correcte zit ‘m er in, dat het maatschappelijk niet zo geaccepteerd is complimenten aan jou onbekende vrouwen te maken. Moet je je voorstellen: man loopt op vrouw af en zegt “wat heeft u prachtig haar”. En toch is dat wat een man soms denkt. De schoonheid van een vrouw kan uiteraard in de Bekende Drie zitten, maar evengoed in haren, oogopslag, elegante loop, manier van zitten, van fietsen, of in de kledingkeuze. Kortom, het ligt toch echt een stukkie ingewikkelder dan de, laten we zeggen, Banale Aanpak.

Om een man naar een vrouw te laten kijken, is een balans nodig van leeftijd en voorkomen. Dat is niet één element. Dat is een totaal, een indruk. Daarin kunnen heel goed de twinkelende ogen met de kraaienpootjes een vrouw aantrekkelijk maken. Of uitbundig krullend-golvend bruin, rood of blond haar. Een mooie hals, mooie handen, mooie voeten; het kan echt allemaal. Maar waar zit ’t bij jou?

20121025-190847.jpg

Charme en schoonheid zijn niet altijd snel te benoemen. Jong en oud, man en vrouw, hebben ze. Maar we hebben ze weggestopt. Met onze maatschappij-analyses hebben we de spontaniteit gedood en vervangen door het idee dat ‘mooie vrouwen’ fout is, dat vrouwen daarmee worden onderdrukt. Dat is niet onwaar, maar het is niet de enige waarheid. En bewonderende blikken … soms kunnen dat ook gewoon bewonderende blikken zijn. Een mooie vrouw ís toch gewoon een mooie vrouw?

9 thoughts on “Vrouwen, blijf alsjeblieft mooi!

  1. Pingback: Het gesprek met de onbekende | "Me dunkt…"

  2. Pingback: Waarom hebben jonge vrouwen lang haar? | "Me dunkt…"

  3. prima blogpost hoor. als vrouwzijnde ben ik het helemaal met je eens. tegenwoordig zeg ik ‘dank je wel’ als iemand een complimentje maakt. er is namelijk een beetje kwetsbaarheid voor nodig zo’n compliment te maken. laatst nog een gesprek over gevoerd trouwens; sommige mannen hebben het een beetje verprutst voor de eerlijke, oprechte mannen die complimenten maken. er zijn namelijk klojo’s die niet zo oprecht zwaaien met termen als ‘leuk lachje’ ‘wat heb je een mooi figuur’ ‘wat ben je leuk’ omdat hun agenda iets anders wenst. maar daar hoor je als slimme vrouw een beetje doorheen te prikken denk ik, anders moet je zelf even je onzekerheden onder de loep nemen. (en dat zeg ik ook nu pas…)

    • @karin Wat ik wellicht nog zou moeten toevoegen, is de rol van mannen onderling. Van ‘toen ik nog jong was’ kan ik me nog wel herinneren dat vooral ík complimenteuze opmerking aan mijn, toen, vriendin(netje) ervoer als een poging haar af te pikken. Het is dus nogal complex, ben ik bang.

      Maar als we nu eens beginnen met het verminderen van die politiek-correcte mening dat we geen complimenten mogen maken ‘omdat dat alleen maar de buitenkant betreft’… alsof dat niet óók een deel van onszelf is.

      Verstuurd vanaf mijn iPad

  4. Zijn we misschien ook niet zo goed in het in ontvangst nemen van complimenten?

    Wat zit je haar leuk? – Ja ach, gewoon een kleurspoelinkje.
    Wat een prachtige jurk! – Gewoon van de C&A hoor, kostte maar 20 euro.
    Vrolijke blik! – Ja maar, kraaienpoten.
    Stralende ogen! – Van mijn moeder.

    Stop maar. Op een dag besloten iets vaker te bedanken.
    Wat een leuke jas. – Dankjewel.
    NIeuwe bril, leuk! – Bedankt, lief dat je dat zegt.
    En het voelt goed. Het voelt echt anders, blijer.

    Dus bedank degene die complimenten maakt.
    En Jan… maak ze! Het zal vaker gewaardeerd worden hoop ik dan afgekeurd.

    • @sytske JA! Met kapitalen, ja. Je hebt gelijk; we zijn ook wel een volk geworden van geen complimenten geven.

      Op een ander vlak: hard werken is toch normaal? Langer werken toch ook? Maar de baas die af en toe laat merken dat-i dat echt waardeert, zal meer inzet oogsten!

      En toch houd je vaak dat dubbele agendagevoel: wat bedoelt die baas, de man, nu écht? Misschien écht niet meer dan wat-i zegt?

      Verstuurd vanaf mijn iPad

      • Naast het in ontvangst durven nemen van complimenten komt dan ook nog het onderscheiden van gemeende en ongemeende complimenten. Tsja, vertrouwen op intuïtie? Je weet vaak wel welke persoon of welk compliment echt gemeend wordt. Die andere, oppervlakkige, of dubbele agenda-complimenten.. die kan je dan langs je schouders af laten glijden.

  5. Gewoon compimenten blijven geven en bewonderende blikken: de vrouwen die ik ken voelen zich gestreeld en als jij andere ervaringen hebt: paarlen voor de zwijnen, Jan!

    • @valerie Nou, andere erváringen … ik zeg het alleen als ik iemand vrij gied ken. Maar er speelt altijd zoiets mee als: oei, oei, als dat maar niet verkeerd wordt opgevat.

      Verstuurd vanaf mijn iPad

Geef een reactie

