Figure running olympisch in 2016?

Leonieke is vandaag jarig en zoals een warhoofd betaamt, volg ik dan de instructies van software om te feliciteren. Dat doe ik dus altijd welgemeend, hetgeen niet betekent dat ik onthóud wie wanneer jarig is. Sterker: ik heb, serieus, al een aantal keer staan hakkelen over de geboortejaren van onze zoons. Nu, na ruim twintig jaar oefenen, heb ik díe aardig onder de knie. Maar het geboortejaar van mijn móeder…. 1920?!

20121022-164628.jpg

In elk geval, door die verjaardag raakte ik weer verzeild op de website van figuur rennen, waarvan ondermeer Leonieke initiatiefnemer is. Uiteraard heet dat geen figuur rennen, maar figure running. En de ambitie is niet kinderachtig: in 2016 moet figure running een Olympische Sport zijn, in Rio.

Nu ben ik geen sportief mens – uurtje fysio fitness en wekelijks zwemhalfuurtje is het wel – dus veel gevoel bij sport heb ik niet – met uitzondering van rugby dat véél leuker is dan voetbal en veel meer zendtijd zou moeten krijgen. Maar dit figure running is een aparte categorie.

20121022-164653.jpg

Als je naar de website van figure running gaat, ontgaat het je waarschijnlijk; maar je kijkt naar een sport, een spel, dat vanaf de grond op is opgebouwd in een luttel aantal jaren. Als ik moet gokken, drie jaar. Dat vind ik knap, heel knap.

20121022-164704.jpg

Figure running is een eenvoudig, en daardoor(?) krachtig idee. Het is een samenvoegen van zaken die veel mensen al hebben of doen. Je moet hardlopen leuk vinden (yep, ik val af), een smartphone met gps hebben, en een app die in staat is je gelopen route vast te houden. In die laatste categorie valt ook Figure Running’s eigen app.
Daarna is het simpel.
Zoek in een stratenplan een leuk figuur en ren dat als hardlooproute. Je moet dus zowel een beetje creatief zijn – om een figuur te herkennen in een stratenplan – als de conditie mieten hebben om je eigen geplande route te rennen. Jíj bent immers zelf het potlood waarmee je al hardlopend ‘tekent’.
Als je de route hebt afgelegd, en nog puf hebt denk ik dan, maak je een screenshot van je gelopen afbeelding en zend ‘m in. Want dat is uiteraard ook belangrijk: wie loopt waar, en hoe, de mooiste of leukste figuren.

Briljant, toch? Simpel en gezond.

20121022-164640.jpg

En het slaat aan. Op de website vind je verhalen over figure running uit verschillende landen. En eind oktober wordt in Zweden de eerste wedstrijd gehouden waarbij alle deelnemers tegelijk bezig zijn. Figure Running goes nordic.

Nu ‘nog even’ Olympisch worden.

Geef een reactie

