Hier wordt geld verspild, zooo…

Dat ik niet bepaald ben gecharmeerd van de idee dat je alles moet kwantificeren voordat het serieus wordt genomen, zal bekend zijn. Het is toch zot – schandalig zelfs – dat feitelijk de waarde van een mensenleven wordt bepaald doordat medicijnen ‘niet meer rendabel te produceren zijn’. De allereerste aflevering van De Rekenkamer is wat dat betreft episch: wat kost een bejaarde?

20121012-201746.jpg

Wat mij frappeert, is dat er eigenlijk ook nog eens selectief wordt gemeten. Gegevens over de economische schade door files? Te vinden. Economische schade door treinvertragingen? Te vinden. Overigens: ooit nagedacht over die ‘economische schade’? Dat is dus tijd die anders besteed had kunnen worden. Had kunnen! Dat is precies dezelfde redenering die uitverkoopfanatici erop na houden: “ik heb geld uitgespaard door in de uitverkoop te kopen”. Nietes; je gaf geld uit en dát ben je kwijt. Je besparing is volledig administratief drogredeneren. Nog mooier zijn de mensen die iets níet kopen en daarna die besparing gebruiken om iets anders aan te schaffen. Je verdwijnt rollend van de lach onder tafel, toch?

20121012-201737.jpg

Maar goed. We kwantificeren dus. Dan heb ik een idee.

Bijna iedere Nederlander heeft een fiets. En een groot aantal van hen gebruikt ‘m ook nog. Da’s heel gezond, handig en milieuvriendelijk (dat zijn volgens cynici drie redenen om te denken dat het toeval is dat we fietsen). We fietsen naar supermarkt en winkelcentrum. We fietsen naar school en werk. We fietsen naar het station. En op al die plaatsen moeten we de fiets stallen.

Een van de grappige woorden die het Nederlands kent, is ‘sluipverkeer’. Met dat woord duiden beleidmakers mensen aan die niet doen wat zij bedachten. Nee, allicht niet, als die optie niet past in de leefwereld van betrokkenen. Dan kies je, net als water, een eigen weg en oplossing. Fietsers doen dat ook. Rondom stations barst het van de ‘verkeerd geparkeerde’ fietsen.

Verkeerd geparkeerd?!

Niks, verkeerd. Ze staan volgens de eigenaren juist góed. Want laten we eerlijk zijn: als je je fiets parkeert op den geplande plek, ben je hem haast gegarandeerd lang kwijt. In lange rijen staan fietsen dan opgeslagen, onvindbaar voor de eigenaar want ‘waar heb ik gvd mijn fiets ook alweer gestald?’.

20121012-201902.jpg

Daar wordt me een economische schade aangericht, in die fietsenstallingen. Niet dat het ooit is nagerekend. Maar geloof me maar. Niet dat ik nu ga pleiten voor zo’n onderzoek. Maar wel voor een simpel apparaatje waarmee ik in m’n smartphone kan opslaan waar m’n fiets is. Omdat GPSbepaling in die fietsenstallingen niet werken – en anders nog steeds een te ruime foutmarge hebben – zoek ik iets waarmee ik gericht ben gekoppeld aan m’n fiets. Iets met RFID in het achterlicht, de dynamo, de fietsbel of voor mijn part de kettingkast.

Als het maar – net als de afstandbediening van een auto, maar dan andersom – mij vertelt waar die verdomde fiets is!!

2 thoughts on “Hier wordt geld verspild, zooo…

    • Da’s ook een oplossing. Maar het gaat ook om het níet uitrekenen hoeveel tijd fietsers verliezen. Zou dat geen verlies zijn dan? Is verlies gekoppeld aan autorijden of aan OVbelangen?

      Verstuurd vanaf mijn iPad

Geef een reactie

