Het leven is geen innovatieve technologie

Waarom ik eigenlijk niet zo heel vaak over innovaties blog, terwijl het (be)vatten van die ontwikkelingen wel negentien jaar m’n werk was. Die vraag kreeg ik een paar weken geleden. Blijkbaar moest-i wat doorsudderen, want op de fiets vandaag schoot-i me ineens weer te binnen. En de zin die nu de titel is van deze blogpost: het leven is geen innovatieve technologie.

Op welke manier heb ik me eigenlijk met innovaties bezig gehouden? Voor mij is dat wel duidelijk: mijn interesse geldt de manier waarop mensen met technologie omgaan. Mensen en hun gedrag staan dus centraal. Innovaties die mijn interesse aanwakkerden, waren dan ook vaak ontwikkelingen die zoiets als de samenleving ingrijpend zóuden kunnen veranderen. De bekendste is uiteraard het Internet. Recent is het de komst van mobiele apparaten, de aanraakschermen op de tablets, social media. Natuurlijk, in die werelden zijn daarnaast tal van andere interessante ontwikkelingen: de belofte van augmented reality, de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen, en de razendsnelle opkomst van video als drager van verhalen. En dan sla ik gemakshalve nog tientallen andere ontwikkelingen die de moeite waard zijn, over.

Wat mij in die afgelopen jaren opviel, is dat de vernieuwingen die aanslaan een goede binding met sociale processen. Technologie inzetten vanwege de beschikbaarheid van de technologische mogelijkheid – de beruchte technology push – gaat niet zo eenvoudig. Natuurlijk, je kunt het introduceren, je kunt er marketingkracht tegenaan gooien, je kunt het zelfs afdwingen; maar als het niet past bij mensen, is het waarschijnlijk geen lang leven beschoren.

Technologie moet bij mensen passen. Innovaties moeten bij mensen passen. En technologie is helemaal niet vanzelfsprekend een innovatie vanuit ’s mensen standpunt bekeken. Sterker, veel innovaties zijn vernieuwingen van bestaande producten of diensten. Maar goed, die discussie wil ik hier nu even niet voeren.

Wat ik wel wil, is aangeven dat als innovatie in het leven moet kunnen worden gepast, je dat leven moet bestuderen, moet kennen, ervoor open staan. Eerlijk gezegd, denk ik dat de beste innovaties daarom ook komen van mensen die laten we zeggen zowel de sociale wetenschappen beheersen als de techniek. Overigens is dat iets wat bijvoorbeeld beleidsbepalers ook kunnen gebruiken.

Mijn houding leidde er wel toe dat je van vrij veel op de hoogte moet zijn, zonder diep in details te duiken. Die breedte is echt zó interessant; dat zouden veel meer mensen moeten (kunnen en mogen) doen. Van sociale wetenschappen tot techniek; ze hangen samen en beïnvloeden elkaar.

Overigens is dat niet eens zo moeilijk. Als je probeert open te staan voor meningen van anderen dan zet je al een stap. En dan moet je vooral zometeen maar eens ‘discussies’ nalezen op blogs of bij kranten. De kans is groot dat je al vrij snel stuit op ‘niet luisterenden’, de blogger bijvoorbeeld die met alle geweld zijn gelijk wil halen. Maar de makkelijkste manier is gewoon buiten, op straat. Neem eens iedereen serieus, kijk en luister. En neem de kleine gebeurtenissen waar: het hondje dat ineens tegenover drie katten is komen te staan, de fietsers die heel langzaam, remmend en optrekkend, onvermijdelijk(?!) tegen elkaar aanrijden.

Als je je probeert te verplaatsen in mensen die innovaties moeten gaan gebruiken, neem je een net andere positie in dan die van degene die zegt: “dit is handig voor de mensen”. Want, tja, in essentie denkt hij beter te weten wat goed is voor jou en mij dan wijzelf. Maar de ellende voor hem is dat technologische innovatie redelijk beheerst kan worden, maar mensen en hun leven. Vandaar de titel.

Geef een reactie

