Gedrukt tweede scherm

Tweede scherm. Een term die sinds een paar maanden enorm snel populair wordt. Wat de precieze definitie van ‘tweede scherm’ is, is niet vast te stellen. Zoals zo vaak in de jeugdfase van een nieuwe ontwikkeling is de verwarring groot. Maar essentieel lijkt in elk geval te zijn dat het tweede scherm de gebruiker van een dienst in staat stelt zich, via een afzonderlijk kanaal, te bemoeien met die dienst.

Zeker in het geval dat de dienst bestaat uit een live gespreksregistratie, is een tweede scherm een interessante toevoeging. Maar zoals het in een grote zaal een probleem is om uit de veelheid aan vragen er eentje op te vissen, zo geldt dat ook voor het tweede scherm. Als er erg veel gebruikers zijn, wordt het blijkbaar moeilijk een gesprek met die tweedeschermers aan te gaan. Dat lukt wél in intiemere omgevingen. Een erg goed voorbeeld daarvan vind ik nog steeds het programma Top Names van Fast Moving Targets.

20121008-185013.jpg

Dat programma is helemaal opgebouwd als webgebaseerde televisie-uitzending; met dien verstande dat de interactie met de kijker een heel grote rol speelt. Wat de uitzendingen aantrekkelijk maakt – naast de onderwerpen uiteraard – is dat de makers de kijker benaderen als een geïnteresseerde. En waarom zou je dus beeld en geluid niet laten doorlopen in de minuten vóór en ná het programma? Ook dan kunnen er toch interessante onderwerpen aan de orde komen?
Fast Moving Targets gebruikt het tweede scherm ook als medium waardoor de kijker invloed kan uitoefenen op de uitzending. Een getweete vraag, voorzien van de juiste hashtag (#fmt), maakt grote kans ook daadwerkelijk te worden gesteld. En precies daar onderscheidt het programma zich van de ‘grote broers’. Daar is de hoeveelheid meekijkers zo groot dat de kijkers onderling wel kunnen reageren, maar blijft het de vraag in welke mate die reacties invloed hebben op het programma. De directe bewijzen, zoals in Top Names, dát die invloed er is, ontbreken.

De meeste tweede schermtoepassingen zijn echter op te vatten als tóevoeging aan de dienst. Televisieprogramma’s voegen via het tweede scherm bijvoorbeeld extra informatie toe, of geven de kijker de mogelijkheid een (voorgestructureerde) mening te geven. Of, wellicht de bekendste, te stemmen.
Maar invloed in de vorm van een directe inmenging is nog niet de gewoonste zaak van de wereld. Een omroep als de VPRO experimenteert aan dit deel van de weg door bijvoorbeeld na afloop van hun wetenschappelijke programma Labyrint een online gesprek te arrangeren tussen de gasten/makers en de kijkers.

20121008-185226.jpg

Dat het fenomeen tweede scherm een grote kans van slagen heeft, maken de bestaande papieren media duidelijk. De rubrieken Ingezonden Brieven vormen immers in zekere zin ook een tweede scherm omdat daar lezers reageren op wat zij vlak daarvoor in de krant hebben gelezen. Dat dat, jammer genoeg, a-synchroon verloopt, doet aan het verschijnsel niet veel af.

20121008-185023.jpg

Maar welke reacties verschíjnen in de krant? Dat bepaalt een redactie, ondermeer aan de hand van beschikbare ruimte. Maar er zijn daardoor dus een heleboel meningen en reacties die de krant nooit zullen halen.

Wat ik me dus al tijden afvraag over de websites van de kranten: waarom zijn daar niet alle ingezonden brieven te vinden? Lijkt me een optie die ook recht doet aan de inspanning van de schrijver. Die schreef in de hoop te worden gepubliceerd. En dat sommige reacties de toets der journalistieke kritiek niet kunnen doorstaan, kan betekenen dat ze niet in de drukversie komen. Maar betekent het ook dat ze het niet waard zijn om kennis van te nemen?

Een pleidooi dus voor de publicatie van álle, bijna alle, ingezonden brieven. De werkelijk rabiaat beledigende mogen eventueel worden geweigerd. Maar de rest…

Advertenties

2 thoughts on “Gedrukt tweede scherm

  1. Pingback: “U KUNT MEEDOEN DOOR MIDDEL VAN HET 2DE SCHERM” | Het Landschap Van AMM

  2. Pingback: “U kunt meedoen door middel van het 2de Scherm” | De T voor trends

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s