Waan-zinnige tv-missionarissen

Dat je je negentien jaar bezig hebt gehouden met de invloed van technologie op de mens – in het bijzonder informatiezoekgedrag – wil nog niet zeggen dat je hele huis hypermodern is. Goed, er staan een stuk of zeven computers, variërend van Macs tot Eeepc (met als besturing het open source Jolicloud), en beide zoons hebben Windows laptops. En, met uitzondering van de spelcomputers, wordt alles ook echt gebruikt zijn. Ik bedoel: een gadgetverzamelaar ben ik niet.

We hebben hier geen robotstofzuiger; maar wel een zonder stofzak. We koken op gas en hebben geen inductie of een stoomoven. Onze grasmaaier is een handmaaiertje en de tuinsproeier is niet computergestuurd, maar een ordinaire HEMA-tuinslang. Wel hebben we een vaatwasser en is het ritueel uit het ouderlijk huis van de dagelijkse strijd over ‘wie er moet afwassen’ verdwenen. Dat is nu vervangen door ‘zet je rotzooi toch ’s ín de vaatwasser in plaats van op de aanrecht’. Want het gáát al generaties niet om de klus op zich, maar de houding, het opgroeien.

Sinds een week of twee hebben we een nieuwe TV, een LEDtv waarmee je digitaal HD kijkt. Omdat ik geen werk meer heb en een WW-uitkering ‘geniet’, hebben we onze maandelijkse lasten eens doorgevlooid. En toen bleek dat we aan tv, Internet en telefoon meer betaalden dan als we alles in één namen. En de Internetsnelheden zouden hoger zijn. Nadeel was wel dat onze oude tv al die nieuwigheid niet aankon. En dus is die nieuwe TV aangeschaft.

20120805-125349.jpg

Het is een mooi apparaat. Niet in esthetische zin, want tv’s vind ik toch allemaal wel enorm op elkaar lijken. Auto’s vaak ook, overigens. Maar de nieuwe tv heeft wel voordelen. Omdat hij groter is en scherper beeld heeft, is ons kijkbereik ineens weer de hele woonkamer. Want kippigheid begon aardig toe te slaan. En hij kán veel: hij kan het Internet op, waardoor ik nu Youtube-filmpjes van (oude) bands zit te kijken. Jammer genoeg is Uitzending Gemist een gemankeerde vorm op deze tv. Heel vreemd. Maar we hebben ook toegang tot gratis en te betalen speelfilms. Niet dat het aanbod ook maar enigszins kan concurreren met gedownloade, die je ook nog herhaald kunt zien.

En we hebben nu ineens meer televisiezenders. En ik moet toegeven dat dat, als vensters op de wereld, leuk is om af en toe eens doorheen te zappen. Al Jazeera: hadden we nooit en nu wel, en dus ook hun visie op de wereld. Ik kan dat zo snel nog niet goed beoordelen, maar ik geloof dat ze goede verslaggevers hebben. De Duitser en de Engelsman zijn er weer, en Arte en TV5. En natuurlijk een hele lading zenders als National Geographic en Discovery Channel. De muziek is ook uitgebreid nu, met Brava.

Maar het leukst zijn de ontdekzenders. Wat in vredesnaam is GOEDtv? Ik weet het nog niet. Mijn voornemen is wel om meer naar de regionale zenders te gaan kijken. We hebben ineens heel regionaal Nederland in de huiskamer. En dat is een ervaring.

Zo heb ik me vanochtend zitten vergapen aan wat een publieke omroep als Omroep West vanochtend uitzond: een programma van een illuster ‘kerk’genootschap De Levensstroom uit Leiderdorp.

20120805-125504.jpg

Iedereen mag denken wat-i wil. Dat is een grondrecht. Die mening úiten is alweer een stap verder en (juridisch) complexer. Want wat als je vindt dat alle anderen uitgemoord moeten worden omdat de aarde er alleen voor jou is? Een voorbeeld uit het ongerijmde, dat wel. Maar het geeft wel aan dat er grenzen zijn. Zo’n grens ligt, vind ik, bij ‘geloven’, bij religies en zeker bij sektes.

Het is een gevoelige discussie. En noodzakelijk. Het noodzakelijkst vind ik de grensbepaling. Die zal ongetwijfeld onderhevig zijn aan tijdsbeelden en maatschappelijke ontwikkelingen. Maar ik denk dat het goed mogelijk is te benoemen wat absoluut géén publiek platform mag krijgen. Dat zijn sektes als Scientology, Johan Maasbach en De Levensstroom. Niet alleen vanwege hun (financiële) doen en laten, maar vooral vanwege de verderfelijke insinuaties die ze doen.

Vanochtend zag ik een jonge vrouw die stemmen hoorde en zelfmoordpogingen had gedaan. Met behulp van handoplegging werd ‘de duivel’ uitgedreven en werd zij ‘genezen’ verklaard. Daar kan ik me enorm kwaad over maken. Want in ander termen: het betekent dat men bij De Levensstroom meent borderline of schizofrenie te kunnen genezen. De stap naar het denken te kunnen genezen van AIDS, kanker en erfelijke aandoeningen is dan al genomen. Homofilie kun je vast ook beïnvloeden met handoplegging.

Sektes dienen, net als onkruid, permanent te worden bestreden. Waar Marx beweerde dat ‘godsdienst opium is voor het volk’, moeten we vooral niet politiek-correct proberen te zijn voor sektes, die zich richten op de kwetsbaarsten in de samenleving en daarop parasiteren.

Amen.

20120805-125558.jpg

One thought on “Waan-zinnige tv-missionarissen

  1. Pingback: Gevaarlijk: (godsdienst)waanzinnigen | "Me dunkt…"

Geef een reactie

