Er is nu handschriftherkenning

Het werkt echt! Eerlijk gezegd, was het nieuws me eergisteren ontgaan. Een mens heeft weleens andere prioriteiten en voorkeuren, en ontdekt dan op een ander tijdstip (soms, soms niet) nog leuke dingen. Dit is er zo eentje.

Eergisteren introduceerde Google in zijn zoekpagina een nieuwe optie: handgeschreven zoekopdrachten. En dan bedoelen ze ook met de hand geschreven. Door je vinger te gebruiken als pen, schrijf je op je drukgevoelige scherm de zoekopdracht.

Dat is wel de voorwaarde: de optie is bedoeld voor tablets en smartphones (iOS5+, Android2.3+-telefoons en Android 4.0-tablets). Voor hen is er nu een reden om weer een leesbaar handschrift te ontwikkelen. Niet dat dat per sé nodig is, want Google ontcijferde zelfs mijn handschrift. En dat is er de afgelopen jaren niet bepaald op vóóruit gegaan. Laat staan mijn vaardigheid als ‘vingerschrijver’.

Op een iPad Classic activeer je de optie door in de browser naar google.nl te navigeren en dan rechtsboven te kiezen voor Instellingen (op een smartphone is die optie onderaan te vinden, volgens mij). Als je die Instellingen opent, zie je dat er een nieuwe optie is toegevoegd: Handschrift.

20120728-190722.jpg

Als je die hebt aangevinkt, krijg je rechtsonder in het zoekscherm de keuze-optie met handschriftherkenning te zoeken. Kies je daarvoor, dan kun je het hele scherm gebruiken om je zoekopdracht te schrijven.

20120728-190932.jpg

En het werkt. Het werkt wonderbaarlijk goed.

Het is eerder dat ik nog geen soepel vingerschrift heb of geen soepel vingerschrijver ben, dan dat Google geen chocola kon brouwen van wat ik schreef. Van de tien keer was er één dat Google er naast zat. In de andere negen gevallen bleek de meerwaarde van een bedrijf dat heel goed is in het begrijpen wat een gebruiker aan het doen is: woord-aanvulling en woord-herkenning zijn ideale partners voor zoiets als handschriftherkenning.

Het enige wat ik me nu afvraag, is of Google ook gelijk heeft met de gebruiksmomenten. Ik begrijp dat zij die vooral zien in de momenten waarin je niet rustig iets kunt uitwerken, maar wel snel kunt krabbelen. Mezelf als referentie gebruikend; dat zijn wel meteen ook de momenten waarvan ik weet dat ik later het vaakst denk: wat heb ik hier in vredesnaam opgeschreven?

We zullen zien. Maar wellicht gaan onze handschriften weer een nieuwe onverwachte impuls krijgen.

One thought on “Er is nu handschriftherkenning

Geef een reactie

