Het einde van ‘gratis’?!

De vraag is uiteraard legitiem: wat ís het bestaansrecht van het ‘freemium’model? De vraag wordt in dit artikel min of meer gesteld. Toch?

Eerlijk gezegd, weet ik het nog niet zo zeker. Tuurlijk, de opmerking dat ‘de klant centraal moet staan’ past netjes in het dominante model van klant- en vraaggericht werken. Maar betekent dat dan ook een koppeling met ‘winst maken’?

Get your fair share of the value created. As Instapaper’s Arment said, charging for the product is still the simplest of all business models. Product innovation does not mean business model innovation. If your product adds compelling value to customers, charging for it is simply getting your fair share of the value created. You do not have to be ashamed of making a profit.

Maar je kunt veel meer vragen stellen bij de bewering dat ‘gratis’ niet werkt. En als je naar het commentaar bladert onder het artikel vind je die ook.

Het over één kam scheren van alle initiatieven en inzetten is ook naar mijn mening onterecht. ‘Gratis’ is zeker niet voor alle producten of diensten geschikt. Maar evenmin voor allemaal ongeschikt.

20120722-192402.jpg

Maar wat ik zelf nog het meest miste, is de vaststelling dat de kritieken op ‘gratis’ vooral komen van bedrijven, voormalig start ups, die nu willen (moeten?) doorgroeien en willen blijven bestaan. Dan moet je inderdaad iets verdienen. Maar volgens mij is dan ook je positie verandert: aanbieders van ‘gratis’ diensten zijn dan ineens je concurrenten.

Dan ben je ineens Ferrero Rocher uit het experiment: de van ‘gratis’ verliezende partij.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s