Waarom de tv ons slimmer maakt

Nieuwe technologie, eigenlijk alles nieuw, wordt door het gros van de mensen met de nodige scepsis bekeken. “Dat hebben we toch allemaal niet nodig?!” “Dat wás toch al goed geregeld? waarom dan iets nieuws?” En, als je eerlijk bent, een aantal nieuwe ontwikkelingen zou nooit zijn ontstaan als was gewacht op ‘een vraag uit de markt, van de consument’. De walkman: er werd niet echt om gevraagd. Maar in zijn kielzog kwam ook MP3. En dan ‘explodeert’ de bende tot een vanzelfsprekende beschikbaarheid van muziek en beeld, overal en altijd.

En we worden er dom van.

Want nieuwe ontwikkelingen kúnnen niet anders worden beoordeeld dan met referentiekaders uit de voorbije tijd. Dat is immers het enige wat we kennen. Wat gaat gebeuren, is terra icognita, onbekend en onbetreden terrein. Vandaar dat lezers van stripverhalen dommer zouden worden dan lezers van echte literatuur. Zou generatie Y van al dat ‘ge-computer’ dommer zijn dan de oudere generaties. Zou de telefoon vooral handig zijn voor vrouwen om te roddelen. Zou de tekstverwerker leiden tot slordiger tekstopbouw.

Het vervelende is dat die beweringen, net als hun tegenvoeters, niet helemaal onwaar zijn. Maar het is een kwestie van perspectief: net als dat beruchte halfvolle, of halflege glas. Daar zit dan nog een extra dimensie in de vorm van beweging in: halfvol lijkt op vullen en halfleeg op legen. Tegengestelde bewegingen, die op één punt samenkomen: halverwege.

Vandaag publiceerde het Amerikaanse PEW weer een onderzoekje. Dat doen ze knap, en met ijzeren regelmaat de afgelopen vijftien(?) jaar. Als je een beetje beeld wilt hebben van wat de effecten van het Internet in de VS zijn, dan is hun project Internet & American Life een verplichte informatiebron.

Het onderzoek waarop ik doel, is er eentje naar het gebruik van mobiele telefoons tijdens het televisiekijken: The Rise of the “Connected Viewer”. Zoals altijd bevat het rapport weetjes en feitjes: bijvoorbeeld dat 52% van bezitters van een mobiele telefoon die gebruiken tijdens een uitzending. Of dat het vooral de welvarender Amerikanen zijn die dat doen: 60% van degenen die méér dan $50.000 per jaar verdienen tegen 49% van hen die mínder verdienen dan die $50.000.

Maar wat ikzelf een aardige vind, is dit:
20120717-190517.jpg

In het rapport wordt gemeld dat 20% van de bezitters van mobiele telefoons die gebruikt om een website te bezoeken die in het programma dat zij kijken, te bezoeken. En dat 22% informatie die in het programma is genoemd, te controleren of te ontkrachten. Ik weet niet hoe jij dat noemt, maar ik zou dat ‘leren’ noemen.
Nog mooier:

And both black and Latino cell owners are more likely than whites to have recently used their phone to fact-check something they heard on-air. Some 33% of African American cell owners and 30% of Latinos have done this in the preceding 30 days, compared to 19% of whites.

Wat mij betreft, is dit weer een aanduiding dat redeneren vanuit het verleden ons niet verder brengt. Want alhoewel er momenten zullen zijn dat je oude vaardigheden mist, in de toekomst heb je weinig aan praktijken uit het verleden. Dan heb je echt meer aan vaardigheden die bij de nieuwe situatie passen. En die zie je niet als je achterom kijkt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s