Bouwer in een nieuwe wereld

Een gesprek vandaag dat me aan het denken zette. Nu gebeurt me dat heel vaak. Andere gedachten en zienswijzen verzamelen is het leukste wat er is. Of nee: het daarna combineren, eigen maken, en weer doorgeven, is het leukst. De enigen die me ook na 57 jaar nog steeds niet boeien, zijn de zelfverzekerden die niet (kunnen!) twijfelen aan hun eigen mening. Maar verder is het eigenlijk altijd leerzaam te luisteren en te vertellen.

20120620-193545.jpg

Zo’n gesprek was het dus vandaag.

Het begon, zoals zo vaak de afgelopen en komende jaren, over de beroerde economische situatie. Zoals zoveel bedrijven staat ook het bedrijf van mijn gesprekspartner onder druk. Gelukkig allemaal nog handelbaar. Maar waar we het eigenlijk nog het langst over gehad, is imago.

Het bedrijf waar we het over hebben, is een gerenommeerd aannemingsbedrijf. Niet zomaar eentje, maar werkzaam in een gespecialiseerde markt. Daar is het bedrijf een begrip. Een begrip dat meer dan lokaal, maar net minder dan landelijk bekendheid geniet.
Wat het bedrijf hindert, is dat we blijkbaar allemaal rondlopen met ideeën en associaties bij hun werk. Omdat we dat niet goed kennen, maken we veronderstellingen. Die worden echter gebaseerd op het publiek bekende beeld van het bedrijf. Niet geheel onlogisch zijn dat de high profile activiteiten. En die zijn niet mis. Met als uiteindelijk effect dat de beoordeling gebeurt op basis van een déél van de activiteiten.

We hebben het erover gehad hoe je dat kunt beïnvloeden. Want dat is wel wat nodig is: het beeld van het bedrijf zal moeten worden bijgesteld naar een realistischer versie. Er worden niet alleen grote, dure en prestigieuze projecten uitgevoerd. Ook voor min of meer huis-, tuin- en keukenaanneemwerk is het bedrijf een goede optie.

Dat gesprek doet me denken aan gesprekken die ik de afgelopen jaren voerde over de inzet van social media voor brand loyalty, voor branding, voor klantenbinding.
Het imago van het aannemingsbedrijf wordt bepaald door de netwerken waarin over hen wordt gesproken. Dat zijn bijna niches. Maar in de wereld buiten die netwerken, waar óôk mogelijk werk is te vinden, heerst een geconstrueerd beeld. Overigens is me nu ook wel duidelijk geworden dat ook onder deskundigen (voor)oordelen een belangrijke rol spelen. Die zul je dus moeten beïnvloeden.

Wat ik me nu zit af te vragen, is of het niet mogelijk is zo’n gespecialiseerd bedrijf op een andere wijze aan z’n imago te laten werken, naast de klassieke. Welke kanalen kun je wel, en welke bij voorkeur niet, inzetten? Hoeveel energie gaat dat kosten? Maar ook: opent het nieuwe markten? En – een persoonlijk stokpaard – kun je al die prachtige verhalen benutten? Storytelling?

Ik denk dat ik nog eens verder ga praten.

20120620-193556.jpg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s