Social business. Ja, en?!

Soms ontwikkelen (we) dingen waaraan we ook een nieuwe naam koppelen. En soms gaat dat goed – zoals met het internet dat het Internet werd – en soms wat minder – zoals de discussies over wat nu precies de toevoeging 2.0 betekent. In het dagelijks taalgebruik ‘zet’ zich dat meestal na een paar jaar. De lamellen voor je raam noem je luxaflex, maar zijn waarschijnlijk niet van Luxaflex. Op het Web zoek je niet meer: je googlet. Waar het eerste voorbeeld nog een voorbeeld is van een duidelijk definieerbaar product, is het tweede al wat complexer. Daar is immers ‘zoeken met behulp van Google’ inmiddels synoniem met ‘zoeken op het Web’. Het is nog net niet zo, geloof ik, dat zoeken met andere zoekmachines dan Google ook googlen wordt genoemd.

Woordgebruik is een belangrijke indicatie voor de graad van volwassenheid van een ontwikkeling. Het opnemen van woorden in een woordenboek wordt gezien als ‘bewijs’ van volwassenheid. De term is ingeburgerd, zullen we maar zeggen. Het Algemeen Nederlands Woordenboek heeft er zelfs een apart tabblad voor op de website: neologismen, ofwel nieuwe woordelementen. Ik moet zeggen dat ik versteld stond van het aantal: meer dan 19.000 sinds 2000. Het merendeel ervan zal overigens het woordenboek niet halen.

Nieuwe termen moet je dus goed definiëren, omdat anders spraakverwarring op de loer ligt. Of, naar mening nog erger, woordinflatie. Geen idee hoe het jou is vergaan met de 2.0-hype, maar mij hing die een jaar of twee geleden enorm de keel uit. Alles en iedereen was 2.0. En in de meeste gevallen werd absoluut niet duidelijk wat dat 2.0 dan wel was. De ellende is dat je dan het risico loopt het kind met het badwater weg te gooien. Over 2.0 hoor je sinds een jaar dan ook eigenlijk niets meer.

Maar wel over de toevoeging social.

Marketing Profs heeft, denk ik, dan ook een punt, als ze zich afvragen of dat allemaal wel over hetzelfde gaat:

The definition of a “social business” is not a “business that cares about its customers.” My feeling is that type of criteria should be the table stakes for succeeding in business at all.

Rather, being a social business is about transforming an organization’s entire ecosystem of participants (customers, employees, partners, etc.) to be more effective at meeting all the business objectives. So…

If you’re a customer, that might mean better service or products.
If you’re an employee, it might mean an empowered culture that allows you to have a voice in a company, as well as a feeling of being valued for your contributions.
If you’re a partner, it might mean more effective access to materials and smoother compensation paths.
If you’re head of a department, it could mean tighter integration and collaboration with other department heads.
The result? An organization that is more responsive, more effective at leveraging intelligence and insight, more capable at adaptation and agility, and ultimately more effective.

Ze leggen daarmee de lat wel erg hoog, want het gaat dan om zeer ingrijpende wijzigingen

The massive cultural shift in society brought about by social media has flipped this on its head. The value systems of the incoming workforce, the expectations of the customer, the transparency into organizations, and so on have now created drivers from the outside in. Organizations are no longer the sole controller and must react to these changes in an intelligent and coordinated way. Thus, the word “social” in social business refers more to a business transforming itself to take advantage of, and mitigate the risks of, the implications of social media than it does any kind of external engagement.

Je kúnt zeggen dat het miereneukers zijn die zich druk maken om woordgebruik. Maar het is wel degelijk van belang voor jezelf vast te stellen wat je bedoelt met social business: een bedrijf dat klantvriendelijk is en social media inzet, of een bedrijf dat zijn hele bedrijfsvoering afstemt op de gevolgen van de invloed van social media. Ik moet zeggen dat ik verwacht dat, als die tweede definitie klopt, ik verwacht dat over een aantal jaar niemand meer spreekt over social business. Dat is dan ‘gewoon’ business.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s