Een sociale versnellingsbak

Van mij hoef je niet precies te weten hoe een versnelling(sbak) werkt. Als je maar weet dat de kern bestaat uit schijven met verschillende diameter die om eenzelfde as draaien. Het effect daarvan is dat een punt op de grote bladen sneller gaat dan op de kleine. De bladen draaien immers even snel, maar op het grootste blad moet het punt een veel langere weg afleggen dan op het kleinste. En dat kan alleen als hij sneller beweegt.

Aan dat beeld doet het sociale leven me soms ook denken.

Uit mijn ervaring met innovatie weet ik dat die niet in een en hetzelfde tempo lopen. Sterker, als je bij innovaties níet uitgaat van verschillende tempi heb je een probleem. Technologische ontwikkelingen hebben geen andere gemeenschappelijke snelheid dan hun rekenkundig gemiddelde, áls dat al is te bepalen.
In onderstaand plaatje zie je van een aantal bekende technologische ontwikkelingen hun diffusie-snelheid, de snelheid waarmee zij werden opgenomen. Wat opvalt, is de steilere lijn én sneller startende stijging van de nieuwste innovaties ten opzichte van oudere. Vergelijk de mobiele telefoon maar met de auto. O, en realiseer je meteen even dat een snel startende, steile curve óók betekent dat jij minder tijd hebt om te wennen aan die nieuwe ontwikkeling.

20120603-164253.jpg

In het dagelijks leven kom je ook verschillende snelheden tegen. En je moet ’s proberen op te letten hoe vaak je daar op reageert.

Wat te denken van de snelheid van leven van (hoog)bejaarden? Slecht ter been wellicht, maar anders in elk geval vaak langzamer dan een jongere. En… breng jij het geduld op te wachten, het geduld om iemand vóór te laten gaan, het geduld niet onmiddellijk te ‘helpen’ bij de winkelkassa waarmee alleen je eigen belang is gediend? Of op oudere mensen die na zeventig jaar leven niet zo snel iets nieuws meer leren: niet zo snél, da’s niet hetzelfde als ‘helemaal niet’.
Of de verschillende snelheden op de weg? Die onzalige bussen die in de stad continue het verkeer hinderen. Maar die uiteraard onderdeel zijn van ‘het verkeer’, met net zoveel recht als jij. Of die vuilniswagen, die bestelwagen, die vrachtwagen, allemaal andere snelheden. En jijzelf bent vast slachtoffer van precies deze zelfde gedachte bij een ‘sportieve rijder’ die vindt dat jij veel te langzaam en te netjes rijdt.
De klantenservice, de dienstverleners: ook van die vervelende fenomenen. Ook die hebben hun eigen snelheid. En die snelheid is in 99% van de gevallen de verkeerde, te langzaam. We zijn niet zo van het wachten. Maar eigenlijk zijn we gewoon niet zo van het ons tempo door ánderen laten bepalen, of dat nu langzamer of sneller is.

20120603-170312.jpg

Aan al die verschillende snelheden in het maatschappelijk verkeer moest ik denken toen we met ons rolstoelbusje cliënten voor de dagbehandeling ophaalden. Dan blijkt dat er echt veschillende werelden, verschillende circuits náást elkaar bestaan. In eigen werelden dezelfde fysieke omgeving delend, dat weer wel.
Zo tussen 08.00 en 09.00 uur en rond 16.00 uur is het de wereld van het patiënten- en scholierenvervoer. Dan is de straat het domein van busjes die mensen ophalen, of terugbrengen, naar zorginstellingen.
En de middagbeweging is nog eens versterkt doordat dan ook de mensen van bouwend Nederland, de bouwvakkersbusjes, op de weg weg zijn. Na een lange dag, die al om 07.00 uur op de wérkplek begon, ook op weg naar huis.

En al die snelheden moeten door één fysieke omgeving worden verwerkt. Ineens is het een stuk minder vreemd dat er soms iets misgaat. Dan is er misgeschakeld. Maar ja, door wie?!

Advertenties

One thought on “Een sociale versnellingsbak

  1. Pingback: Drie tafeltjes, zes stoelen | "Me dunkt…"

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s