De onderwereld

De logica is zoals ik denk dat het mij is uitgelegd. Ik hoop dat ’t klopt: gepieker kost energie, kan zelfs véél energie zijn (dat klopt, weet ik nu weer, want ik ben een kilo of vijf afgevallen zonder iets anders te doen dan piekeren en stressen). Dat betekent echter ook dat je je moe en zwak gaat voelen. En je lichaam begint chemische processen waarin stoffen worden aangemaakt die je scherp maken en hóuden. Waardoor je nog moeier wordt.

Om dat te doorbreken, moet je die spiralen en processen doorbreken. Het is echt ‘moet’ want geheel automatisch verdwijnen die symptomen niet snel. Ik begrijp dat, als je lang genoeg wacht, gewenning optreedt waardoor je rustiger wordt, en je lichaam minder energie gaat verbruiken. Dan kom je toch weer in je normale staat van doen.
Maar als die tijd er niet is, als je jezelf die tijd niet gunt, als uitkeringsinstanties of anderde buitenstaanders je die tijd niet gunnen, dan moet je dus iets doen. En dat is ‘bewegen’. Sporten, bij voorkeur. En daaraan heb ik een broertje dood, eerlijk gezegd.

Toch ga je het proberen. Want dat lusteloze dat je steeds meer in zijn greep dreigt te krijgen, is ook geen aanlokkelijk perspectief. Je oude zelf, dát is wat je terug wilt vinden. Ik heb dus een beetje gefietst, zwem een half uurtje en ben nu, na lang aandringen van de huisarts en anderen, aan ’t wandelen. Da’s ook zo teleurstellend, voor gevallen als ik dan: dat wandelen is stevig dóórstappen. Je moet er echt moe van worden.

Nou, dat lukt aardig als je een, eufemistisch, gemiddeld uithoudingsvermogen hebt.

Maar het heeft ontegenzeglijk ook voordelen. Ook stevig doorlopend kun je om je heen kijken en ontdekkingen doen. En ik ben in mijn normale doen een groot fan van de details van het leven: het zonlicht op een zomernamiddag, de zoemende bij, en meer wat dies zij. Die lol is momenteel toch een stuk minder. Ik zíe het althans minder. En dan is dat wandelen dus wel degelijk therapeutisch.

Vanochtend zag ik op weg naar de psychologe dat de overal op de stoepen de mieren zandhoopjes hadden gemaakt. Onder de grond wordt hard gewerkt aan de toekomst.

Geef een reactie

